Berlingske Business
LIVE
17:57 God weekend 

Forbrugerportal glæder sig over krig om mobilbetaling

mobilePay
Foto:

Nets og Danske Bank er på vej ud i en konkurrence om forbrugernes gunst, vurderer direktør i prisportal.

Hvordan du betaler ved kassen i danske butikker, bliver snart en slagmark for Danske Bank og Nets. Og det vil komme forbrugerne til gode.

Sådan lyder vurderingen fra John Norden, der er partner ved forbrugerportalen mybanker.dk.

Indtil tirsdag aften var de to officielt samarbejdspartnere. Men planerne om at lade Nets' kommende mobile dankort integrere i Danske Banks app MobilePay er kuldsejlet.

I stedet står de to parter nu overfor hinanden i kampen for at finde en betalingsløsning for de forbrugere, der vil betale med mobilen.

10BUSBo-Nilsson-142850.jpg
For abonnenter LÆS MERE : Nets-chef om kursfald: Vi er misforstået

- Dybest set får forbrugerne glæde af, at der er konkurrence, i stedet for at én spiller har det hele. Set fra forbrugernes side kan jeg ikke se andet, end at det vil skærpe konkurrencen, siger John Norden.

Som eksempel nævner han, at MobilePay i dag er gratis. Det vil næppe ændre sig, så længe der er en konkurrent, spår han.

Han ser Danske Banks afvisning af Nets som "en form for krigserklæring".

Messenger

Tirsdag aften oplyser Nets, at det er deres vurdering, at halvdelen af alle betalinger i Danmark i 2020 vil ske gennem mobiltelefonen.

Det marked vil flere parter forsøge at sætte sig på, vurderer John Norden. Han peger på, at Danske Bank har fået et forspring med MobilePays succes.

Nets har hidtil kunnet leve på dankortets succes. Men hvis forbrugerne fremover bruger mobiltelefonen i stedet for, så bliver selskabet tvunget over i markedet for mobile betalingsløsning, lyder ræsonnementet.

- Nets vil prøve at beholde den stærke position, de har haft med dankortet, men som de er ved at tabe nu, fordi mobiltelefonen bliver vores foretrukne betalingsmåde i fremtiden, siger John Norden.

Han tror ikke, at Nets og Danske Bank forbliver de eneste gladiatorer i kampen særlig længe.

Ude i horisonten er Google Pay og muligvis Facebook måske på vej med en løsning, der vil skabe omvæltning på samme marked, vurderer John Norden.

FRANCE-US-IT-INTERNET-SECURITY-SNAPCHAT

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen