Del : SMS
Berlingske Business

Finanstilsynet går til kamp mod høje omkostninger

pix-Penge
Foto:

Senest til september skal danske investeringsforeninger fortælle Finanstilsynet, hvordan deres aktive fonde skaber merafkast for medlemmerne. Dansk Aktionærforening jubler.

Artiklen fortsætter under annoncen

Flere års kritik af danske investeringsforeningers omkostninger får nu Finans-tilsynet til at skrue bissen på. I begyndelsen af juni har styrelsen således i et brev bedt foreningernes bestyrelser redegøre for, hvordan de sikrer medlemmerne afkast til den lavest mulige pris.

Foreningerne skal blandt andet fortælle, hvad de gør for, at deres aktivt forvaltede afdelinger giver medlemmerne højere afkast, end en passiv investeringsstrategi ville have givet - og hvorvidt de sammenligner resultaterne med tilsvarende foreningers.

Bestyrelserne skal også redegøre for, hvilken værdi de ofte udskældte markedsføringsomkostninger skaber for foreningens medlemmer, ligesom de skal fortælle, om det er muligt at mindske de variable omkostninger – i praksis handle mindre – uden at det mindsker afkastet, fremgår det af brevet, som Berlingske Business er i besiddelse af.

Endelig har Finanstilsynet bedt selskaberne svare på, hvilke planer de har for at nedbringe de samlede omkostninger, og om der er konkrete planer om at lancere særlige fonde med lave omkostninger.

I Dansk Aktionærforening giver direktør Charlotte Lindholm tilsynet et 12-tal for brevet:

»Jeg er sikker på, at der lige nu sidder en del bestyrelser ude i investeringsforeningerne og sveder over, hvordan de skal komme op med nogle ordentlige forklaringer på, hvorfor deres omkostninger er så høje, og hvorfor de handler så meget. Faktisk tror jeg, det kan blive småunderholdende læsning,« siger hun.

Investeringsforeningsrådets direktør, Jens Jørgen Holm Møller, kalder derimod kravene en naturlig del af Finanstilsynets arbejde, og han betegner danske investeringsforeninger som fuldt ud konkurrencedygtige.

Foreningerne skal aflevere deres redegørelser senest 15. september. Finanstilsynet har endnu ikke besluttet, hvordan resultaterne skal bruges.

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere