Del : SMS
Berlingske Business

Finanstilsyn dropper at droppe bankbesøg

TønderBank3_Business
Krakket i Tønder Bank har fået Finanstilsynet til at skrinlægge ideen om at skrue ned for tilsyn i små banker.. Foto:

Det har været overvejet at skære ned på tilsynet med små banker, men det forslag er effektivt faldet efter oplevelserne med Tønder Bank.

Artiklen fortsætter under annoncen

Krakket i Tønder Bank får ikke Finanstilsynet til at ændre på sin praksis for, hvor ofte mindre pengeinstitutter skal aflægges besøg. Tværtimod sætter krakket en effektiv stopper for alle tanker om at skrue ned for tilsynsbesøgene - overvejelser, der ellers har fundet sted i Finanstilsynet.

- Vi har ved tidligere lejligheder internt diskuteret, om der skulle gå endnu længere tid mellem, at vi kom i de helt små institutter, hvor der ikke er tegn på forhøjet risici. Denne her sag har bekræftet os i, at det er vigtigt, at vi trods alt kommer forbi med mellemrum, siger Finanstilsynets direktør Ulrik Nødgaard.

Tønder Bank indgav konkursbegæring sidste fredag, efter at Finanstilsynet havde konstateret, at banken ikke havde overholdt reglerne for, hvordan banker skal nedskrive på deres problematiske udlån. Egenkapitalen blev udraderet, og Tønder Bank, der ellers i sine regnskaber har fremstået som en af de sundeste mindre banker, måtte kaste sig i favnen på Sydbank.

I den forbindelse er det kommet frem, at Finanstilsynet ikke har været på besøg i banken siden 2007.

- Vi prioriterer vores ressourcer. Vi kommer der, hvor der er tegn på forhøjet risici, mens der, ikke mindst for de mindre institutter, kan gå længere tid, hvis der ikke er tegn på forhøjet risici, forklarer Ulrik Nødgaard.

Det specielle ved Tønder Bank var, at bankens nøgletal så rigtig fine ud med en solvens på over 17 pct., der altså blev nedskrevet til et rundt nul efter tilsynets besøg. De misvisende regnskaber får dog ikke Finanstilsynet til at frygte, at andre bankregnskaber er lige så misvisende.

- Vores egen opgørelse viser, at vi har været i 90 ud af 100 institutter siden 2009, og i alle de tilfælde er vi ikke stødt på noget, hvor der har været så stor afstand mellem det, i ser, og det, der har været bankens egen opfattelse. Vi ser det her som et særligt tilfælde, siger Ulrik Nødgaard.

- De har ikke overholdt regnskabsreglerne. Det er et helt exceptionelt tilfælde, at man overhovedet ikke har rettet ind i forhold til regnskabsreglerne, tilføjer han.

En opgørelse foretaget af Morgenavisen Jyllands-Posten viser, at 30 banker ikke har haft besøg af Finanstilsynet de sidste to år. Ulrik Nødgaard understreger, at det ikke kun er regnskaberne, der ligger til grund for vurderingen af, hvor tilsynet skal bruge sine kræfter.

- Vi har en lang række indikatorer, og endelig gør vi det, at vi snuser rundt og taler med blandt andet de større aktører i branchen, der også har deres eget billede af, hvem der er de sårbare institutter. Al den information bruger vi som input til, hvor tit vi tager ud, forklarer han.

Så selvom der ikke er lagt op til at prioritere flere besøg hos de mindre banker, så er det også klart, at Finanstilsynet ikke kommer til at gå den anden vej.

- Vi har spurgt os selv, om det har værdi, at vi kommer ud i de her helt små institutter, hvor der ikke er tegn på problemer. De overvejelser skrinlægger vi, fastslår Ulrik Nødgaard.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere