Del : SMS

Finansrådet: Hvilken kreditklemme?

pix-michael rasmussen
Finansrådets formand Michael Rasmussen til årsmødet mandag. Foto:

Kreditgivningen i Danmark er strammet, men det er ikke ensbetydende med, at det er umuligt for virksomheder at få lån, vurderer Finansrådet.

Artiklen fortsætter under annoncen

Der er ikke nogen decideret kreditklemme i Danmark. Sådan lyder budskabet fra Finansrådets formand, Nordea-direktør Michael Rasmussen under Finansrådets årsmøde mandag.

RasmussenBernstein_Business

Finansrådet erkender dog, at kreditgivningen er strammet.

- Det er blevet dyrere for de fleste. Og mange, der tidligere fik ja, får nu nej, siger Michael Rasmussen.

Men han opfordrer virksomheder, der har fået nej i en bank, til at forsøge sig hos en anden. Der kan nemlig være mange specifikke grunde til, at en bestemt bank afviser et udlån.

- Måske han banken haft for store udlån til bestemte segmenter. Til bestemte virksomhedstyper. Til bestemte erhvervsgrene, lyder det fra bankernes formand.

Men grundlæggende mener Finansrådet, at det er et sundhedstegn, at udlånene ikke flyder i så lind strøm som tidligere.

Bernstein

- Det er jo netop for store, for mange og for uforsigtige udlån, der har været skyld i de fleste bankkrak herhjemme, siger Michael Rasmussen.

Han fastslår, at der er penge i bankerne til at låne ud og kapacitet til at øge udlånet markant. Men blandt bankerne er det faktisk opfattelsen, at det er kreditværdige kunder og risikovillig kapital, der er mangel på.

- De mange små og mellemstore virksomheder i Danmark er typisk mindre solvente end de større, siger Michael Rasmussen.

/ritzau/FINANS

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.

Brandview produceres i tæt samarbejde med Public Impact, som er Berlingske Medias content marketing bureau. Læs mere om Public Impact og Brandview eller kontakt salgschef Suzie Hove på suzh@berlingskemedia.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

For under et år siden var olieprisen i frit fald. Hele verden holdt vejret og markederne skælvede af både glæde og gru. Men pludselig er der ingen, der taler om olie længere. Hør investeringsdirektør...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere