Del : SMS
Berlingske Business

Finansmand udfordrer storbanker

Finansmand udfordrer storbanker - 1
Den garvede finansmand Christian Høm tager nu kampen op mod de store banker. Han kritiserer bankerne for kun at sælge ?deres egne produkter. Med det nye TimeInvest vil han sammensætte investeringsløsninger fra alle hylder. Foto: Liselotte Sabroe Foto:

TimeInvest har netop fået Finanstilsynets tilladelse til at drive fondsmæglerselskab. Nu skal den erfarne finansmand Christian Høm tiltrække rige private kunder fra de store banker.

Artiklen fortsætter under annoncen

Et nyt fondsmæglerselskab er klar til at tage kampen op om at erobre rige privatkunder fra storbankerne Nordea og Danske Bank. TimeInvest hedder selskabet, som Finanstilsynet netop har godkendt til at drive fondsmæglervirksomhed.

I spidsen for selskabet står den erfarne finansmand Christian Høgsted Høm, der blandt andet i 13 år var adm. direktør for kapitalforvaltningsselskabet Alfred Berg. Han er klar til at erobre de såkaldte private banking-kunder fra de store banker ved at tilbyde færre omkostninger end dem, de store banker kradser ind fra deres velhavende kunder.

AktiehandelAktiehandelAktiehandel

»Vi har betydeligt færre omkostninger, og kan tilbyde en mere optimal sammensætning end de store banker,« siger Christian Høm.

Handler kun med egne produkter

Han mener, at de store banker tænker for meget på deres egen forretning frem for på kundernes interesser.

»De store banker går ofte fra at være rådgivere til at blive sælgere. De varer, som de tager ned til deres kunder, er stort set altid deres egne produkter, mens vi sammensætter investeringsløsninger fra alle hylder,« siger Christian Høm.

Han kritiserer især bankernes komplicerede struktur, hvor kunderne bliver pålagt gebyrer på flere forskellige måder. De skal betale et overordnet årligt gebyr for pleje af porteføljen og høje kurtager for at handle værdipapirer. Han mener også, at bankerne ofte vælger dyrere produkter end nødvendigt.

»Hvis vi får en ny kunde, kan vi ofte se, hvilken bank de kommer fra ved bare at kigge på deres værdipapirer i depotet,« siger han.

aktiehandel

Christian Høm vurderer, at TimeInvest samlet har 35 pct. lavere omkostninger, end hvad det koster at være kunde i en af de store banker.

TimeInvest, der blev stiftet i 2010, forvalter nu godt en mia. kr. for deres kunder – en fremgang på 45 pct. alene i forhold til begyndelsen af året.

Efter at selskabet netop er blevet godkendt til at være fondsmæglerselskab, kan TimeInvest tilbyde egentlig porteføljepleje. Det vil accelerere væksten yderligere, vurderer Høm.

»Det giver en blåstempling at få godkendelsen, og ambitionen er at nå to mia. kr. til næste år,« siger Christian Høm.

Bankerne har i pressen været hårdt kritiseret for at lade kunderne betale dobbeltgebyr for rådgivning.

Gebyrer som kunderne ifølge flere iagttagere mener er umulige at gennemskue. Indtil videre har bankerne taget det med ro, at nye konkurrenter dukker op, og der er ingen tegn på, at bankerne ændrer praksis.

En del af Timegruppen

Hverken Nordea eller Danske Bank ønsker at udtale sig om den nye konkurrent.

TimeInvest er en del af TimeGruppen, der har sine rødder tilbage til 1950erne. TimeGruppen er en slags konglomerat af rådgivningsydelser inden for revision, skat, pen- sion, forsikring og HR. I 2010 blev TimeInvest stiftet og gav gruppen det sidste ben inden for investering.

Bavarian Til BT

Kunderne har indtil nu været private personer samt små og mellemstore virksomheder.

Men med Finanstilsynets godkendelse udvider TimeInvest målgruppen til også at være private og offentlige institutioner, fonde, alle virksomhedstyper og små og mellemstore pensionskasser.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere