Del : SMS
Berlingske Business

Får du del i PFAs milliarder?

pfa
Overskrift
PFA bygningen Marina Park Sundkrogsgade 4 2100 København Ø Foto:
 

Omkring 100.000 PFA-kunder får ikke adgang til de ekstraordinært høje afkast på en særlig del af deres opsparing. PFA har sit helt eget system, hvor en del af kundernes opsparing får særbehandling. Se om din opsparing er med.

Artiklen fortsætter under annoncen

Et løfte om at få et afkast på 20 procent er sød musik i enhver pensionskundes øre. Men det er ikke alle kunder i PFA, der får lov til at nyde tonerne.

En håndfuld kundegrupper har ikke adgang til de høje afkast, som de får via den såkaldte Kundekapital – PFAs særlige konstruktion til at fordele kapital og risiko ud til kunderne.

Kort fortalt går konstruktionen ud på, at PFA giver en del af sin opsparede pengetank ud til kunderne. På samme måde, som kunderne kan få en aktie i den bank, hvor man er kunde, får kunderne i PFA en individuel Kundekapital svarende til fem pct. af deres opsparing. Derved påtager den enkelte kunde sig en risiko, men får også gevinsten, som er et afkast på 20 procent på den individuelle Kundekapital, hvilket er langt over markedsafkastet.

15BUSJoergen-Thomsen.jpg

De 20 procent er omtrent den gennemsnitlige forrentning i de seneste ti år, systemet har eksisteret, samt ikke mindst den forrentning, som PFA opsigtsvækkende har lovet en række konkrete, nye kunder i aftaler, der er indgået med effekt frem til 2017.Op mod 100.000 af de nuværende kunder i PFA, hvilket svarer til hver tiende, er ikke til den fest og har ikke adgang til Kundekapital. Tallet stammer fra højtstående fagpersoner i pensionsbranchen, og PFA har i en skriftlig kommentar ikke ønsket at angive hverken antallet eller hvilke kundegrupper, der er tale om.

»PFA oplyser ikke om fordelingen af de forskellige kundegrupper – herunder hvor mange, der er omfattet af KundeKapital i de forskellige kundegrupper,« skriver kommunikationsdirektør Morten Jeppesen.

Ifølge eksperter og kunder i selskabet er der tale om blandt andet kunder med pensioner under udbetaling, kunder med aldersopsparing og kunder, der ikke længere indbetaler på deres pensionsopsparing.

Desuden blev Kundekapital indfaset langsomt fra 2001, og dermed har nogle kunder kunnet glæde sig over den unormalt høje rente i flere år end dem, der kom sidst med i systemet.

Forbrugerrådet Tænk er mildt sagt ikke imponeret over systemet og de store summer, der kun kan stamme fra samtlige kunders opsparinger men nu bliver uddelt til kunder med Kundekapital.»Ingen har jo et pengetræ i baghaven, og pengene kommer jo et sted fra. Det er et lukket system, og det hele er så uigennemskueligt, at mange nu tænker, om pengene bliver taget fra deres opsparing,« siger seniorøkonom i Forbrugerrådet Tænk Morten Bruun Pedersen.Pengene er især blevet brugt til at kapre kunder i den intense kamp på pensionsmarkedet i de seneste år. Og Morgen Bruun Pedersen erkender, at der måske er kommet stordriftsfordele ud af, at PFA har kapret nye kunder.»Men jeg tvivler på, at de kan være så store, at de opvejer forskellen mellem markedsrenten i dette lavrentemarked og de 20 procent, som de lover kunderne,« siger han.

pfa

Skævvridning

Privatøkonomisk rådgiver Kim Valentin fra Finanshuset i Fredensborg er også stærkt kritisk overfor, at PFA uddeler store beløb til nogle kunder, mens alle PFAs kunder har været med til at spare dem sammen.

»Der sker en skævvridning blandt kunderne. F.eks. får dem, der vælger aldersopsparing, ikke adgang til Kundekapital, og hvorfor skal det lige være sådan?« spørger Kim Valentin.Dertil kommer en række andre kundegrupper, som ifølge Kim Valentin burde have deres andel af den kapital, de har været med til at spare op i det kundeejede pensionsselskab.»Jeg ved ikke, om de har en sag rent juridisk – om de har skrevet sig ud af det, som de har med rentegarantierne. Men moralsk er de på tynd is – moralsk har kunderne en sag,« siger Kim Valentin.

Både han og Morten Bruun Pedersen vurderer, at PFA kunne have rullet Kundekapitalen ud til samtlige kunder i selskabet.

13BUSpfa.jpg

»Hvis man har været med til at spare nogle penge op, så har man også ret til at få andel i de reserver, der ligger der. Men der er jo problemer med disse pensionsordninger, hvor pengene forsvinder ind i nogle reserver,« siger Kim Valentin.Morten Bruun Pedersen påpeger, at det er lidt tilfældigt, om man får adgang til Kundekapital eller ej – f.eks. om en arbejdsgiver siger ja eller nej til Kundekapital, eller om pensionering har sat en stopper for at få del i systemet.

»Det hele bærer præg af, at det er lidt tilfældigt, om du får andel i disse penge eller ej. Og det er ikke rimeligt, når der er tale om penge, som folk har betalt ind via deres job. Hvis det var rullet ud til alle kunderne, så ville det måske have taget noget af det tilfældige i det. Men den person, der går på pension på et »forkert« tidspunkt og dermed ikke længere kan få del i Kundekapital, bliver stadig snydt. Hvorfor kan man ikke fortsætte Kundekapitalen ind i pensionsalderen med den høje forrentning? Pensionisten har jo også været med til at bygge egenkapitalen op og tage den risiko, der ligger i det,« siger seniorøkonomen.

Han ærgrer sig også over, at systemet er så uigennemskueligt, at det ifølge ham hæmmer danskernes lyst til at betale ind til pensioner.

»De kunder, der er inde i det, kan slet ikke se, om de får det, som de er berettiget til. Det er et hjemmestrikket system, som ingen kan gennemskue – heller ikke fagfolk,« siger Morten Bruun Pedersen.

Artiklen fortsætter under billedet
15busPix-PFA-grafik.jpg
Hvem får del i PFAs Kundekapital? Se faktaboksen til venstre for historien.

Artiklen fortsætter under billedet
15busPix-PFA-grafik.jpg
Hvem får del i PFAs Kundekapital? Se faktaboksen til venstre for historien.

15BUSAllan-Polack.jpg

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere