Berlingske Business
LIVE
18:00 Business Live vender tilbage torsdag

Et døgn på bitcoin

Bitcoin
Journalist Niels Vedersø Østergaard er rundt i København og bruge Bitcoins. Bitcoin (BTC) er et online betalingssystem og dermed en virtuel valuta, der kan bruges til betalinger et begrænset antal steder på internettet og senest også i udvalgte fysiske butikker. Foto:

Mens bankerne så småt begynder at tage bitcoin alvorligt, mangler den virtuelle valuta stadig gennembruddet hos forbrugerne. Men er det muligt at leve udelukkende for de digitale mønter? Business har levet et døgn på bitcoin.

Bitcoins har ofte været kædet sammen med kriminalitet, computernørder og svingende kurser. Men den virtuelle valuta lader til at stå over for et gennembrud, idet en række store banker i både udlandet og i Danmark er begyndt at interessere sig for bitcoin og den underliggende blockchain-teknologi. Men er det muligt at bruge den digitale valuta i 2015? Berlingske Business lod Dankortet blive hjemme og levede 24 timer på bitcoins.

Vi begyndte på baren The Dubliner i København, der som et af de eneste steder i Danmark har opsat en hæveautomat, hvor det er muligt at forvandle kontanter til virtuelle penge på telefonen. Vi smed 600 kroner i automaten, scannede en QR-kode, og på få sekunder var pengene overført til vores »wallet« – en digital tegnebog til opbevaring af bitcoins. Overførslen var simpel, og det var nemmere end at hive kontanter ud af en hæveautomat.

AUSTRALIA-BITCOIN/

Anderledes besværligt var det, da vi tog videre på bitcoin-eventyr. Næste stop var Sankt Peders Café, hvor der opstod problemer, da vi skulle betale for vores frokost. Betalingen kunne ikke klares via en QR-kode, og i stedet fortalte ekspedienten os, at vi skulle koble vores »wallet« til en app, som registrerer betalingen. Det mislykkedes i første omgang. Det gjorde det dog ikke senere, da vi tog fra cafeen til frisørsalonen Ruben og Bobby.

Blandt arkademaskiner, spillekonsoller og retro-legetøj mødte vi indehaveren Bobby Ågren. Han hjalp os med at få styr på vores bitcoin-wallet, inden han svang saksen i håret på Berlingskes journalist.

US-NEWEST-INNOVATIONS-IN-CONSUMER-TECHNOLOGY-ON-DISPLAY-AT-2015-

Bobby Ågrens salon var den første butik i Danmark, der accepterede bitcoins som betaling. Han blev i første omgang interesseret i bitcoin, fordi han er »lidt af en nørd«, og fordi en decentraliseret valuta tiltaler ham, så bankerne ikke uden videre kan være »så griske, som de vil«. Bobby Ågren investerede i bitcoin tilbage i 2009, men han nåede aldrig at tjene store penge på det, fordi han brugte dem alle.

Vi forlod Bobbys salon med kortere hår og færre bitcoins og tog ind på cafeen Palæo. Her aner de to unge fyre bag disken ikke, hvordan vi kan betale for vores kaffe med bitcoin. De henter bestyreren, som lidt måbende hjælper os med betalingen. Han har arbejdet på Palæo i over et år, men det er en af de første gange, at kunder har brugt bitcoins.

FRANCE-BITCOIN/

»Det sker meget sjældent. Det er næsten kun østeuropæere, der bruger det. Jeg kan ikke lade være med at tænke, at det er narkopenge eller noget i den stil,« siger han.

Inden de 600 kroner er helt sluppet op, når vi at bestille pizza fra takeaway-siden Hungry.dk. Havde vi haft flere penge i vores »wallet«, kunne vi både have fået en tatovering, meldt os ind i Liberal Alliance eller lejet et hotelværelse på Lolland.

Mange forretninger både online og i virkelighedens verden understøtter bitcoin-teknologien, og faktisk er det ikke særligt avanceret at bruge. Indtil bankerne for alvor begynder at tage teknologien alvorligt, er det dog langtfra hverken lige så nemt eller praktisk som at bruge Dankortet.

13BUSbitcoin2.jpg

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen