Del : SMS
Berlingske Business

Eksperter dømmer Coops nye storsatsning ude

Coop
Coops teknologidirektør Kræn Østergaard Nielsen er på vej med et nyt betalingssystem som modsvar til MobilePay og Swipp. Her er han fotograferet i Kvickly i Albertslund, som er en af de butikker, der for tiden tester »Bip og Betal«. ?Foto: Ida Marie Odgaard

Supermarkedskæden Coop går solo og lancerer sin egen mobilbetalingsløsning, der skal konkurrere med MobilePay og Swipp. Flere eksperter spår dog minimal succes til den nye betalingsapp.

Artiklen fortsætter under annoncen

Den danske dagligvaregigant Coop går en stille fødsel i møde, når den i løbet af 2016 sender en ny mobilbetalingsapp til verden.

Sådan lyder dommen fra flere eksperter, der påpeger, at danskerne er meget store vanemennesker og derfor er svære at flytte fra de betalingsplatforme, de allerede har taget til sig.

Coop skal etablere sin egen bank

Coop har netop offentliggjort planer om at lancere en ny mobilbetalingsapp, som supermarkedskæden er begyndt at teste. Strategien er i første omgang at lokke de 1,5 millioner Coop-medlemmer til at betale med den nye app frem for kontanter eller Dankortet. Samtidig afviser dagligvarekoncernen at integrere MobilePay og Swipp i kassesystemet, som det ellers er tilfældet i mange andre butikker.

aa

Skeptisk ekspert

Lanceringen af Coops nye betalingsapp sker på trods af, at de etablerede aktører som MobilePay og Swipp kæmper med at få danskerne til betale med deres mobiltelefoner i landets butikker. Og når selv de største har svært ved den manøvre, lykkes det heller ikke for Coop, lyder det.

Danske Bank tjener snart penge på Mobilepay

»Det er min klare vurdering, at Coops nye betalingsapp ikke bliver spetakulær og derfor vil stå svagt i forhold til de eksisterende konkurrenter. Når Coop lancerer en betalingsapp, skal de huske på, at selv MobilePay, der har flere millioner brugere, indtil videre ikke har haft den store succes med at vænne danskerne til at betale ved fysiske kasse-apparater. For at Coop kan få succes med sin betalingsløsning, kræver det i hvert fald, at de kan tilbyde noget ekstraordinært. Det har jeg svært ved at se, at man får med deres loyalitetspoint,« siger Jan Damsgaard, der er professor ved Copenhagen Business School og ekspert i digitale betalinger.

Bestyrelsen ser store perspektiver

Ifølge Kræn Østergaard Nielsen, der er direktør for Coop Teknologi, står det på Coop-direktionens »topprioritet for 2016« at få den nye betalingsapp testet af og sendt i luften. Det skyldes, at direktionen »ser store perspektiver« i at koble Coops medlemsprogram med øvrige digitale services og mobilbetaling, forklarer han.

mobilePay

»I dag kan vi konstatere, at det ikke er nemmere at betale med sin mobiltelefon end med sit dankort ved kassen. Det problem forsøger vi at imødekomme, og der, hvor vi kan se, at mobilbetaling begynder at give magi, er, når vi kobler det med andre digitale services og vores medlemsprogram,« siger Kræn Østergaard Nielsen.

Magien opstår ifølge ham på flere måder. For det første kobler Coop sin betalingsapp sammen med det testprojekt, de kalder »Bip og Betal«. Ordningen i udvalgte butikker går i dag ud på, at en kunden kan tage sin smartphone og bruge den til at scanne sine varer med under en indkøbstur. Som situationen er i dag, skal kunden dog stille sig i en særskilt kasse for at betale.

»Det skriger til himlen, at det er en god idé at indbygge mobilbetaling ind i den ordning, så en kunde kan scanne sine varer, putte dem direkte ned i en pose, betale og gå ud af butikken. Det gør det reelt nemmere at handle ind, så der tror vi rigtigt meget på mobilbetaling sammen med andre digitale services,« siger Kræn Østergaard Nielsen og forklarer, at kunderne heller ikke længere vil skulle vise deres fysiske plastikkort til ekspedienten.

12BUSmobilePay-162208.jpg

»Vi kan reelt lette betalingen ved, at en kunde betaler med sin smartphone og både får registreret sit medlemskort og betaling.«

Får brugerne af Coops nye app ikke bonus for at bruge den, når de handler?

»Det har vi ikke afgjort endnu. Vi kan altid kaste en bonus efter folk, men det vigtige er, at vi introducerer en bedre løsning, end der findes i dag. Hvis vi ikke skaber en markant bedre løsning, har vi fejlet, og så er det tilbage til tegnebrættet,« siger Kræn Østergaard Nielsen.

Ekspert ikke imponeret

Henning N. Jensen, seniorpartner i PlusCON og ekspert på betalingsområdet, er imidlertid ikke imponeret over Coops plan.

»Det eneste nye, jeg kan se ved deres betalingsløsning, er, at de kombinerer appen med deres Bib og Betal-løsning, som vi kun har set køre som forsøg i udvalgte butikker. Med det MasterCard, som Coop Bank tilbyder, er det allerede muligt at få bonuspoint samtidig med, at man handler, så på den måde opfinder de ikke noget nyt,« siger han og tilføjer:

»Jeg vil tro, at Coops nye satsning kommer til at give lige så dårlige resultat, som det at implementere en bank i Coop har givet. De får bare endnu en løsning, som næppe når ud til hovedparten af deres medlemmer,« siger Henning N. Jensen.

Hos konkurrenten Dansk Supermarked, som driver Bilka, Netto og Føtex, oplyser kommunikationskonsulent Maia Sejersen, at man fortsat vil satse stort på MobilePay-samarbejdet med Danske Bank. Med denne løsning er MobilePay integreret i alle Dansk Supermarkeds butikker, men direktøren for Coop Teknologi afviser at indføre samme løsning.

»Der er ikke en forretningscase i at rulle 3.500 hardware-bokse ud fra MobilePay og noget andet fra Swipp. Det kommer til at ligne et tivoli ude i butikkerne,« siger Kræn Østergaard Nielsen.

Konkurrencen velkommen

Mark Wraa-Hansen, chef for MobilePay-divisionen i Danske Bank hilser konkurrencen velkommen og ønsker Coop »held og lykke«.

»Hvis man tænker Coops scenarie til ende, og enhver butikskæde lancerer sine egne apps, glemmer man at gøre det nemt for kunderne, der sjældent handler ét sted. Jeg handler i hvert fald i mange dagligvare-butikker som Netto, Rema og SuperBrugsen, og hvis jeg skal have en app pr. sted, bliver det en kompleks verden,« siger han.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere