Del : SMS
Berlingske Business

Ekspert: Danske Bank-kampagne halter efter virkeligheden

asdas

Danske Banks nye annoncekampagne vil vise, at banken imødekommer kritikken af banken og har forståelse for den moderne verden, men får hårde ord med på vejen af reklameekspert.

Artiklen fortsætter under annoncen
Verden har forandret sig, og det er opstået en ny virkelighed, der kræver nye standarder og løsninger. Det er budskabet i Danske Banks annoncekampagne, der lige nu rammer danske aviser og netmedier.

Kampagnen "New Standards" kører udover i Danmark også i de øvrige otte lande, som banken opererer i. Den nye virkelighed bliver blandt andet repræsenteret ved en annonce med en kvinde, der sidder med sit barn på skødet, i hvad der kunne være en generalforsamling eller et parlament. Derudover bruger man også henvisninger til vrede demonstranter fra Occupy-bevægelsen og en sprinter uden ben, der løber med proteser som dem, sydafrikaneren Oscar Pistorius skabte opmærksomhed med under sommerens OL.

Eksternt link: Se videoen på kampagnens hjemmeside

Danske Banks chef for branding, Camilla Dahl Hansen, siger til markedsforing.dk, at kampagnen skal imødegå kritikken af banksektoren og banken selv. Den skal vise, at verden er globaliseret og kræver nye løsninger. Blandt andet med henvisning til bankens egne filial-lukninger.

Kommunikationsrådgiver Henrik Byager, der selv har en fortid i reklamebranchen, sammenligner imidlertid kampagnen med et luftskib, der flyver langt henover over hovederne på den hverdag, som kunderne oplever.

Billedserie: Her er Danske Banks nye kampagne

"Den må efterlade nogle kunder med en skizofren opfattelse af Danske Bank, når den virkelighed de møder i banken handler om fyringer og rationaliseringer, mens man samtidig kører en så luftig kampagne med sådan nogle overordnede problemstillinger," siger han.

Den nye virkelighed, som banken henviser til, er også alt andet en ny.

"Jeg vil sige, at hvis kampagnen skal give det indtryk, at det nu er gået op for Danske Bank, at der er en verden derude, hvor folk smider med sten, folk kan løbe med benproteser, og hvor der er lesbiske kvinder, så er de mange år bagud. Det har været normalen i mange år," siger Henrik Byager.

Når det gælder forsøget på at imødegå den heftige kritik af banksektoren, som banken også selv har været under hårdt bombardement fra og som også giver sig til udtryk i en rutsjetur ned ad listen i Berlingske Business Magasins Imageanalyse, så skyder banken også forbi.

"Man anerkender, at der har været en kritik af dem selv og resten af bankverdenen på et æstetisk plan, men der er intet, der imødekommer kritikken. Der er en visuel fremstilling af en ny verden - der ikke er ny for de fleste andre - men uden at tage stilling til den i videoen og i annoncerne," siger Henrik Byager.

"Hvis Danske Bank virkelig ville imødegå til kritikken af banksektoren, så skulle man måske i stedet for at vise en demonstrant, der kaster en brosten have vist et billede af Frank Aen med teksten "Undskyld, Frank". Det ville åbne for en debat," siger han.

På kampagnens hjemmeside er det løberen uden ben, der med sine proteser er stillbilledet, før man starter videoen. Det tolker Henrik Byager sådan:

"Det giver et indtryk af, at de vil sige 'I tror, I har kappet benene af os, men om lige om lidt kommer vi drønende igen'. Det er et effektivt signal, men man mangler lidt at bevise det for alvor," mener Henrik Byager.

Deltag i debatten: Hvad mener du om Danske Banks "New Standards"-kampagne?

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere