Del : SMS
Berlingske Business

Direktør i succesbank giver opskriften på endnu et rekordregnskab

billede john fisker
Overskrift
John Fisker, direktør i Ringkjøbing Landbobank. Foto:
 

Ringkjøbing Landbobank præsenterede onsdag rekordregnskab. Baggrunden er et særligt fokus i banken, der ifølge direktør John Fisker betyder, at banken ikke svinger skovlen mere end konkurrenterne, men har dobbelt så meget på hver gang.

Artiklen fortsætter under annoncen

År efter år leverer Ringkjøbing Landbobank regnskaber, som landets øvrige bankdirektører kun kan kaste misundelige blikke efter. Og i år er ingen undtagelse.

Direktør John Fisker kunne onsdag fremlægge et 2015-regnskab med et rekordstort resultat før skat, og det er opnået efter at have fulgt den succesfulde opskrift, som banken har haft i årevis.

fisker billede

Banken er dels en regionalbank i Vest- og Midtjylland, hvor alle kompetencecentrene sidder. Dels er banken en nichebank, der går efter kunder i hele landet. Nichebanken er fokuseret på tre områder, som alle historisk set har været økonomisk stærke forretninger uden nævneværdige tab; Private Banking, lægepraksisser og vindmøller.

Setup'et betyder, at banken kan holde omkostningerne meget lave. Og da udlånene er forholdsvis sikre, kan banken uden den store risiko påtage sig mange forholdsvis store lån. Banken har ifølge John Fisker meget på skovlen, hver eneste gang de svinger den.

»Vi siger typisk, at vi ikke svinger skovlen mere end alle andre, men vi har bare dobbelt så meget på den hver eneste gang. Det gør jo, at omkostningsforbruget i forhold til indtjeningen er lav,« siger han.

ll

Banken opnåede i 2015 et resultat før skat på 588 mio. kr. Det er ikke væsentligt højere end resultatet før skat i 2014 på 587 mio. kr., men den bagvedliggende forretning er blevet bedre. Basisresultatet er således steget fra 522 mio. kr. i 2014 til 588 mio. kr. i 2015.

Banksektoren kæmper i øjeblikket med, at det samlede udlån i den finansielle sektor falder, og dermed bliver lagkagen, som bankerne skal dele, mindre. Dermed må bankerne enten reducere omkostningerne for at tilpasse sig den lavere indtjening, eller også må man - som Ringkjøbing Landbobank - være aggressive og lade omkostningerne stige en smule hvert år i den tro, at det kan tilføre en endnu større indtjening.

Ringkjøbing Landbobank. exteriør Torvet 1 - Ringkøbing

»Vi har anlagt en organisk vækststrategi de senere år, og den er vi heldigvis lykkes med. Men ved udgangen af hvert eneste år har jeg da lige lidt ondt i maven over, om vi er i stand til at skabe indtægter til den stigning, vi har haft i omkostningerne,« siger John Fisker.

Han forventer, at Ringkjøbing Landbobank kan fortsætte den gode vækst, omend han peger på visse usikkerheder, og derfor lyder bankens forventning til basisresultatet 2016 da også på lidt mindre end i 2015, nemlig 475-575 mio. kr.

Det skyldes blandt andet, at banken ikke forventer lige så store indtægter fra kundernes låneomlægninger, forklarer John Fisker, men også at Ringkjøbing Landbobank fortsætter den offensive stil, hvor der skal vindes nye kunder til forretningen.

pix_landbobank

»De sidste to år har vi haft glæde af en stor konverteringsbølge. På det punkt regner vi med, at vi kommer til at tjene 25 mio. kr. mindre i de kommende år. Og så budgetterer vi med, at konkurrencen bliver hårdere. Og så vil vi de kommende år investere ganske pænt i udbredelsen af vores platform. Det vil sige, at vi øger antallet af medarbejdere, vi bruger flere penge på IT og vi bruger mere på national markedsføring,« siger direktøren.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere