Berlingske Business
LIVE
18:00 Business Live vender tilbage tirsdag

Den ydmyge dreng fra Viborg er Nordeas nye frontkæmper

07BUSPix-Frank-Vang-Jensen-.jpg
Frank Vang-Jensen foretrækker at sætte jobbet og banken i centrum i stedet for sig selv. Arkivffoto: Maja Suslin/TT

Han bliver betegnet som den ydmyge dreng fra Viborg, der røg helt til tops i svenskejede Handelsbanken. Men han røg efterfølgende ud efter kun halvandet år på posten.

Fra midt i maj skal Frank Vang-Jensen være chef for Danmarks næststørste bank, Nordea, ­efter Peter Lybecker, der som 63-årig går på pension. Frank Vang-Jensen skal dermed ­være med til at genrejse Nordea efter et hårdt år, der har budt på kundeflugt og flere møgsager som eksempelvis Panama-skandalen.

Frank Vang-Jensen arbejdede i 18 år hos ­konkurrenten Handelsbanken, hvor han kom helt til tops og endte som CEO. Men han blev blev fyret, da bestyrelsen for Handelsbanken vejede ham for let til topposten. Det havde dog ingen betydning for Nordea. I den bank får han titlen som landechef for Danmark, og han bliver ligeledes chef for Personal Banking – det vil sige privatkundeområdet.

10BUSBo-Nilsson-142850.jpg
For abonnenter LÆS MERE : Nets-chef om kursfald: Vi er misforstået

Det vil sandsynligvis passe godt til Frank Vang-Jensen. Han er en af de få tilbage i toppen af den danske bankverden, som er helt klassisk bankuddannet.

»Vi har valgt ham, fordi han er en super-­erfaren bankmand. Han har en lang og stærk track record på at have drevet privatkundevirksomhed – ikke bare i Danmark, men også i Sverige. Han har rigtig god erfaring og gode resultater med det. Vi oplever ham som en, der har holdt et vældig stærkt kundefokus,« sagde vicekoncernchef i Nordea Torsten ­Hagen Jørgensen til Berlingske Business, da Frank Vang-Jensen blev præsenteret som manden, der skulle føre Nordea Danmark videre.

Karrieren for Frank Vang-Jensen blev indledt i det daværende Privatbanken i fødebyen ­Viborg. Efter endt uddannelse tog han til ­København, hvor han arbejdede en del år i det daværende Unibank, som senere blev til Nordea. I slutningen af det forrige årtusinde tog han springet til konkurrenten ved at blive filial­direktør for Handels­banken København City.

Siden hen kravlede han langsomt op i ­hierarkiet og nåede at være øverste chef for Handelsbanken i Danmark i syv år. Derefter fulgte et år som chefen for Handelsbanken i Sverige, og endelig strøg han helt til tops i koncernen.

Nordea skifter ud i toppen af den danske afdeling

Ifølge et portræt på FinansWatch var en af de første ting, Frank Vang-Jensen gjorde som direktør for Handelsbanken her i landet, at sende hele ledergruppen på et 14 dages praktikophold ude i filialerne. Lederne skulle tættere på kunderne og ud til de medarbejdere, der til dagligt sidder med kundernes udfordringer. Ifølge samme portræt er han kendt for at være en topchef uden de store armbevægelser, men han kan også have et pænt temperament i nogle situationer.

Billede

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen