Del : SMS
Berlingske Business

Den dygtige bankmand i den dybe tillidskrise

03BUSMichael-Rasmussen-1608.jpg
Michael Rasmussen står i en skyttegrav, hvor det mere gælder om at være kommunikator end bankmand. Foto: Thomas Lekfeldt

Nykredits topchef er røget ind i et orkanagtigt uvejr. Og vindretningen er imod. Men internt i finansverdenen roses Michael Rasmussen bredt for sine evner som bankmand.

Artiklen fortsætter under annoncen

»En eller anden form for omkostningsdækning må vel være fair, men vi har en opgave med at fortælle kunderne, at vi har udgifter på det her – og med at forklare, hvorfor et kæmpeoverskud ikke er nok til at tilfredsstille os,« ordene er Ny­kredit-boss Michael Rasmussens, og selv om man måske skulle tro det, er de ikke ment som en bemærkning til den alendybe tillids­krise, som Nykredit i øje­blikket befinder sig i. Nej, ordene faldt der­imod, da Michael Rasmussen stadig var direktør i Nordea samt formand for Finansrådet, og debatten rasede om, hvorvidt en almindelig lønkonto skulle til at koste noget.

Som førstemand i finans­sektorens brancheforening stod Michael Rasmussen ved front­linjen af denne debat, og hvis Rasmussen troede, at kriserisikoen var mindre hos Nykredit, har han måttet tro om.

Stigningerne i bidragssatserne har skabt enorm røre hos kunderne i realkreditinstituttet, og Michael Rasmussen står igen i skyttegraven, hvor det mere gælder om at være kommunikator end bankmand. Nykredit-bossen ville nok ønske, at det forhold sig omvendt.

aa

Kvik i pæren

Michael Rasmussen er nemlig bankmand som få andre. Allerede som 21-årig økonomistuderende fik han et studiejob i Privat­banken, der fusionerede sig ind i Unibank og sidenhen Nordea. Bare 35 år gammel blev han bankdirektør i Nordea Danmark for otte år senere – i 2008 – at overtage ansvaret for hele Nordea i Danmark efter den navnkundige Peter Schütze.

Internt i finansverden var Michael Rasmussen allerede et kendt navn og rost bredt for sine evner som bankmand. Underdirektør hos ærkekonkurrenten Danske Bank, Tonny Thierry Andersen, kaldte Rasmussen »en god fyr. Kvik i pæren og meget behagelig,« mens forgænger Schütze roste ham for hans energi og temperament.

Kommentatorer og finans­kendere så også Michael Rasmussen som en af de helt oplagte efterfølgere til den absolutte toppost i hele Nordea, når Christian Clausen på et tidspunkt takkede af. Men sådan gik det ikke. I marts 2013 skiftede Rasmussen Nordea ud med Nykredit, hvor han blev øverste direktør.

Det var en dræber

I Nordea nåede Michael Rasmussen at gennemføre en række omfattende spareprogrammer, men gjorde sig uheldigt bemærket, da en journalist fra TV-Avisen spurgte, om han selv planlagde at holde for, når nu han afskedigede så mange mennesker:

»Øh, den tager vi om, det var en dræber,« lød det, mens top­direktøren stivnede, og en kommunikations­ekspert kritiserede Nordea for at håndtere medie­dækningen skidt.

Claus Skovhus

Totalkrig

Nu står Michael Rasmussen midt i en decideret shit-storm af vrede kunder og dårlig omtale, men måske kan bankmanden finde lidt støtte i en sine egne ytringer fra tiden som formand for Finansrådet.

»Man må drive sin virksomhed på en god og ordentlig måde – og tage de stød, det indimellem giver.«

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere