Del : SMS
Berlingske Business

De nye digitale løsninger øger muligheden for elektronisk svindel

Mobilepay
Modelfoto. Færre og færre almindelige bankrøverier, istedet er tendensen at Dankort bliver stjået og misbrugt på nettet. Foto:

Kriminalitet med betalinger tager til, og anmeldelserne er steget eksplosivt siden 2007, selv om det er et fokusområde hos politiet. De kriminelle bliver mere kreative og udfordrer sikkerheden.

Artiklen fortsætter under annoncen

Når vi bliver mere og mere digitale og i stigende grad får samlet forskellige oplysninger på vores mobiltelefoner og betaler med kontaktløse kort, gør det vores oplysninger mere sårbare, og det kan være med til at øge de økonomisk kriminelles muligheder for svindel med elektroniske betalinger.

De kriminelle bliver nemlig mere og mere kreative, og det gør det svært for sikkerheden at følge med.

Siden 2007 er det samlede antal af anmeldelser for økonomisk kriminalitet steget fra 12.867 til 29.703 i 2014, og i kroner og øre er dankortsvindlen steget fra 39,5 mio. kroner i 2010 til 65,4 mio. kroner sidste år. Dog er det ifølge politiet svært at komme med en klar definition af begrebet økonomisk kriminalitet, der dækker bredt.

28BUSDankortsvindel.jpg

Ifølge Peter Kruse, der er IT-sikkerhedsekspert i firmaet CSIS Security Group, skyldes den stigende svindel med elektroniske penge, at der er flere kriminelle, samt at vores brug af betalingskort generelt stiger, da vi bruger det flere steder.

Som det er lige nu, findes der ingen supergod løsning. Det mener Rune Domsten, der er IT-ekspert og blandt andet medlem af DI-ITEKs elektronikudvalg.

»Jeg tror, at man vil finde løsninger, der gør det mere sikkert. Men så opstår der nye måder at snyde på, og så kommer der ny teknologi, som igen gør det mere sikkert,« siger han.

Og det kan være risikabelt, fordi vi samler flere personlige og private oplysninger på vores mobiltelefon, og for rigtigt mange danskere er den lige så vigtig som mad på bordet og tøj på kroppen. Og det medfører nogle udfordringer, påpeger IT-eksperten. Man løber nemlig en stor risiko, når man samler mange af sine informationer i apps på telefonen og eksempelvis har koder eller et billede af sit NemID liggende på den, hvilket mange har for ikke at glemme det.

Peter Kruse fra CSIS Security Group mener også, at vi endnu ikke har set de sidste nye metoder inden for økonomisk svindel.

»Det er helt sikkert, at vi kan forvente meget mere. I og med vi får mulighed for at bruge vores kort alle steder, så øger vi også risikoen. Men selve sikkerheden i den er den samme,« siger Peter Kruse.

Bankerøveri

Han peger på, at IT-kriminalitet har sin gang på jord, fordi det i mange tilfælde er muligt for de kriminelle at slippe af sted med deres forbrydelser og vanskeligt at anholde dem.

En relativt ny spiller på betalingsområdet er de kontaktløse kort, som mange danskere allerede bærer rundt på i pungen. Her skal man blot holde kortet over terminalen for at betale.

Den løsning kan være med til at mindske kortsvindlen og gøre livet mere surt for de kriminelle. Det mener Nets’ pressechef Søren Winge, for med den nye løsning er det nemlig sværere at aflure koden, idet kortholderen kun skal indtaste den ved transaktioner højere end 200 kroner samt hver fjerde-femte gang ved transaktioner under.

»Den kontaktløse betaling gør, at koden sjældnere kommer i spil, så lavere umiddelbar sikkerhed kan faktisk gøre den bedre. Det er små beløb, der typisk handles for, der hvor den fysiske afluring finder sted, så det er en god sideeffekt,« siger Søren Winge.

På længere sigt er det meningen, at alle kort kommer til at have den kontaktløse funktion.

pix-Google-rapport Danmark

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere