Berlingske Business
LIVE
08:10 Ambu opjusterer

De fede tider er forbi for Nets

aaa
Foto:

Det store opgør om dine betalinger er i fuld gang. Betalingsudbyderen Nets, der står bag Dankortet, har i årtier domineret markedet for betalingskort i Danmark i nærmest monopollignede tilstand.

På globalt plan får nye aktører på betalingsmarkedet i disse år stigende betydning, og selv om de endnu ikke for alvor har fået fodfæste på det danske marked, viser erfaringerne, at de hurtigt kan vinde indpas.

Herhjemme meldte Danske Bank sig ind i kampen i denne uge, da banken blæste til angreb på Nets og sæn­kede prisen massivt på den populære mobilbetalingstjeneste MobilePay i fysiske butikker.

Prisen for en MobilePay-transaktion i butiksmiljøet går fra fem kr. til 0,30-0,75 kr. Det har netop været Danske Banks ømme tå, at MobilePay-priserne har været for høje, og at tjenesten derfor ikke er blevet så udbredt i butikkerne. Med det nye udspil bliver MobilePay dog yderst konkurrencedygtig på pris over for erhvervsdrivende i Danmark.

Det er naturligvis vigtigt at have i ligningen, at Nets fortsat sidder solidt på betalingstronen.

I 2016 svingende vi Dankortet godt 1,2 milliarder gange. Alligevel må det være alarmerende for Nets at observere, at unge i stigende grad dropper Dankortet.

Som Børsen skrev tirsdag, er det kun hver tolvte mellem 18 og 20 år, der har et Dankort, og færre end hver anden, når man rammer 25 år. Er du omvendt over 60 år, er der 90 pct. sandsynlighed for, at du render rundt med et Dankort i lommen.

En anden mulig trussel for Nets er, at godt 60 lokale pengeinstitutter samt Sydbank, Spar Nord, Arbejdernes Landsbank og Nykredit har lanceret en digital tegnebog, en såkaldt wallet. Den digitale tegnebog gør det muligt at betale kontaktløst med internationale kort fra Mastercard og rene Visa-kort på mobilen.

Med den nye wallet kan tusindvis af bankkunder lynhurtigt betale med mobilen ved blot at holde den hen til forretningernes betalingsterminaler.

Nets vil dog forsøge at indhente noget af det tabte, når selskabet med forsinkelse lancerer sit mobile Dankort, således at man også vil kunne lægge sit Dankort ind i en digital tegnedreng.

Udadtil forsøger Danske Bank og Nets at signalere, at de fortsat er harmoniske samarbejdspartnere. Men bag kulissen bliver der talt i anderledes skarpe vendinger. Spørger man centrale personer i Nets og Danske Bank, er selskaberne i langt højere grad fjender end venner.

Det fjendtlige forhold kom bl.a. til syne, da parterne tidligere på måneden droppede et samarbejde om det mobile Dankort efter et langt forhandlingsforløb på mere end 12 måneder. Begge gik efterfølgende til angreb på hinanden.

Betalingstjenesten Swipp har tidligere fået MobilePays dominans at føle og blev lagt i graven.

Spørgsmålet er nu, om Danske Bank banker Nets som den næste i rækken. Spændende bliver det i hvert fald at følge med i, om Nets, Danske Bank eller en helt tredje vinder slaget om danskernes betalinger.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen