Del : SMS
Berlingske Business

Danskerne er blevet gladere for deres forsikringsselskab

30BUSStormflodsofre-er-vred.jpg
Uanset om det handler om knuste ruder , autoskader, stormflod eller indbrud er danske forsikringskunder generelt blevet mere tilfredse med deres forsikringsselskab i 2013, viser en ny undersøgelse. Arkivfoto: Claus Bech

Forsikringssektoren oplever stigende loyalitet fra kunderne, viser ny undersøgelse, men landets største forsikringsselskaber halter gevaldigt efter de mindre.

Artiklen fortsætter under annoncen

Danskerne er i løbet af 2013 blevet mere tilfredse med deres forsikringsselskab. Det viser undersøgelsen Brancheindex Forsikring 2013 fra konsulenthuset Loyalty Group, der har spurgt 3.500 forsikringskunder, hvor attraktivt de finder deres forsikringsselskab, hvor tilfredse de er med behandlingen som kunde samt andre spørgsmål.

Således er der fremgang hos samtlige forsikringsselskaber, hvor Lærerstandens Brandforsikring opnår den højeste score på 80 ud af 100. Loyalty Groups adm. direktør, Mikkel Korntved, konstaterer, at efter et 2012 med tilbagefald hos næsten alle selskaberne, har deres fokus på kunderne givet pote.

»Det er helt naturligt, at alle selskaber arbejder på at pleje og forbedre deres image på forskellig vis. Resultaterne fra Brancheindex Forsikring 2013 slår dog uden tvivl fast, at det betaler sig at have et stærkt fokus på kunderne, for dette arbejde er bestemt med til at styrke selskabets image. De mest loyale kunder er selskabets ambassadører, og dermed promoverer de deres forsikringsselskab helt gratis og med en langt større effekt, end nogen imagekampagne kan gøre,« siger han.

Trods den positive udvikling advarer han selskaberne mod at hvile på laurbærrene, også selv om selskabernes interne undersøgelser skulle vise stigende tilfredshed.

»Ofte måler forsikringsselskaberne kun på deres egne kunder, og hvis man som forsikringsselskab har målt en fremgang på kundetilfredsheden fra sidste år til i år, er der mange, der læner sig tilbage og siger, at det går, som det skal. Men de glemmer, at det generelt går frem for selskaberne, så det generelle niveau, man skal matche for at kunne konkurrere med sine konkurrenter, er stigende over hele linjen. Det er vigtigt, at selskaberne forstår, at ja, de gør det bedre, men de kan ikke hvile på laurbærrene,« siger Mikkel Korntved.

Afgrænset målgruppe en fordel

Mens landets seks største forsikringsselskaber indtager de seks nederste pladser i undersøgelsen, er det de medlemsbaserede selskaber, der topper listen, mens også gruppen kaldet »mindre selskaber« klarer sig bedre end de store selskaber.

Øverst er Lærerstandens Brandforsikring, der også i de foregående år har scoret den højeste karakter. Ifølge Anne Mette Toftegaard, direktør i moderselskabet LB Forsikring, skyldes den høje loyalitetsscore blandt andet, at selskabet kun henvender sig til en bestemt gruppe kunder.

»Dét, at vi henvender os til afgrænsede medlemsgrupper, betyder, at vi har en indfaldsvinkel til dem, hvor vi måske i højere grad end så mange andre kender deres behov. Vi har også en grænse for, hvad vi forsikrer, og det passer til de medlemsgrupper, som vi henvender os til. Vi tænker i højere grad på, hvilke behov vores medlemmer har og ikke hele Danmarks befolknings behov. Dem har vi ikke brug for at kunne imødekomme,« siger Anne Mette Toftegaard.

Hos landets største forsikringsselskab, Tryg, erkender kommunikationsdirektør Steffen Lundgren Kristensen, at de medlemsbaserede selskaber klarer sig bedre, men han glæder sig over, at Tryg ligger godt blandt de øvrige store selskaber.

»Tryg har tradition for at have høj kundetilfredshed og kundeloyalitet blandt de store forsikringsselskaber, og vi ønsker fortsat at ligge på et stabilt højt niveau. Kundeloyaliteten er generelt højere blandt kunder i de gensidige og de forenings-/medlemsbaserede selskaber, så derfor er vores mål at ligge højt på tilfredshed og loyalitet blandt de store forsikringsselskaber. I den kontekst glæder vi os over, at vi fortsat klarer os flot, men vi har ambitioner om at gøre det endnu bedre til gavn for vores kunder,« siger Steffen Lundgren Kristensen.

Danske forsikringskunder betaler ifølge brancheforeningen Forsikring & Pension årligt omkring 32 mia. kroner (rettet fra over 125 mia. kroner, red.) i forsikringspræmier og altså for et produkt, som kunderne i realiteten ikke håber at få brug for. Derfor er det også ekstremt vigtigt, at forsikringsselskaberne yder tilstrækkelig service, når kunden endelig har behov for hjælp, siger Mikkel Korntved fra Loyalty Group.

»Det er ikke ofte, at kunderne har kontakt med deres forsikringsselskab, men når de har, er det også vigtigt, at kunderne oplever, at deres forsikringsselskab er der for dem. Det er som regel på baggrund af positive oplevelser ved disse henvendelser, at kunderne efterfølgende anbefaler deres forsikringsselskab til venner og familie,« siger han.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere