Del : SMS
Berlingske Business

Danske Bank: Vi har ikke altid været der for vores kunder

Ordførende direktør for Danske Bank, Eivind Kolding
Ordførende direktør for Danske Bank, Eivind Kolding Foto:

Danske Bank har en stor opgave foran sig. Sådan lyder budskabet fra bankens ordførende direktør, Eivind Kolding, i forbindelse med, at han torsdag uddyber Danske Banks nye strategi, New Standards, for analytikere og investorer på en kapitalmarkedsdag i London.

Artiklen fortsætter under annoncen
Strategien indeholder en erkendelse af, at Danske Bank skal ændre sig, hvis dens omdømme skal forbedres.

- Vi har haft tab, der er svære at forklare. Og vi har ikke altid været der for vores kunder, når de gik gennem svære tider, siger Eivind Kolding.

Danske Banks strategi går blandt andet ud på at være en universalbank med det, som banken kalder et fair tilbud til alle. Men banken vil især gå efter kunder med mere komplekse behov.

Strategien blev præsenteret i forbindelse med bankens regnskab for tredje kvartal, men på kapitalmarkedsdagen har ledelsen blandt andet lovet at uddybe nærmere hvordan målet om en egenkapitalforrentning på 12 pct skal nås.

Eivind Kolding forklarer, at det blandt andet skal ske ved at effektivisere processer, og så skal bankens kunderådgivere have 20 pct flere møder.

De kommende år er bankens fokus at ændre kapitalsammensætningen, så solvensprocenten lander på 17 pct., mens kernekapitalprocenten skal være 13 pct.

Ved udgangen af tredje kvartal var de henholdsvis 19,4 og 12,7 pct. Det betyder, at der ikke betales udbytte den kommende tid.

Men langt sigt kan udbyttet komme op på 40 pct af resultatet, siger Eivind Kolding.

På langt sigt er der store muligheder for udbytte og også for aktietilbagekøb, lover han og tilføjer, at for banken er der mere fokus på indtjening end på vækst de kommende år.

/ritzau/FINANS

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere