Del : SMS

Danske Bank udbetaler to milliarder i udbytte

Danske Bank filial
Overskrift
Foto:
 
 

For første gang siden 2008 udbetaler Danske bank udbytte efter et 2013-overskud på 7,1 milliarder kroner. Det er bankens bedste regnskab i seks år.

Artiklen fortsætter under annoncen
Danske bank lander et resultat på 7,1 milliarder kroner i 2013 og udbetaler udbytte på to kroner per aktie. Det svarer til en udbytteprocent på 28 og en samlet udbetaling på to milliarder kroner.

Det er første gang siden 2007-regnskabet, at banken udlodder en del af sit overskud, og banken sender markant mere tilbage til aktionærerne end forventet, idet de fleste regnede med en pay out ratio på mellem 15 og 20 procent.

Før skat er resultatet 10,1 milliarder kroner - det bedste resultat i seks år.

I år ventes bundlinjen at vokse pænt, så nettoresultatet lander mellem 9 og 12 milliarder kroner for 2014 trukket frem af stigende indtægter.

Resultatet på 7,1 milliarder kroner for 2013 er en forbedring fra 4,7 milliarder kroner i 2012 og lander dermed inden for de guidede forventninger. Dog havde markedet forventet sig endnu mere af landets største bank, nemlig en bundlinje på 7,3 milliarder kroner.

 


Årets samlede nedskrivninger lander på 4,2 milliarder kroner i bankens kerneforretning altså fraregnet de irske aktiviteter.

Egenkapitalforrentningen er på 5,0 procent i 2013 altså lidt over de 3,6 procent som banken præsterede i 2012, men langt fra målet om ni procent i 2015.
Og det skal der gøres noget ved, understreger banken i årsrapporten.

»Da den nuværende egenkapitalforrentning ligger noget lavere end målet på ni procent for 2015, planlægger vi at forbedre toplinjen ved at optimere vores prisstruktur, udvide produktudbuddet samt gennemføre andre tiltag for at forbedre indtægterne og nedbringe omkostningerne,« skriver Danske Bank, som fastholder målet - også det langsigtede mål om en egenkapitalforrentning på mere end 12 procent i 2015.

Danske Bank

I millioner kr.20132012Ændr.
i pct.
Indtægter i alt40.00445.662-12%
Nedskrivninger på lån4.1877.680-45%
Resultat før skat10.0598.53918%
Årets resultat7.1154.72551%
Egenkapital147.657138.0047%
Solvens21,4 pct21,3 pct.
Antal ansatte19.12220.126-5%

I forhold til 2012 skrumpede bankens indtægter i 2013 med 12 procent til 40 milliarder kroner blandt andet på grund af et fald i handelsindtægterne og færre indtægter fra koncernens pensionsselskab, Danica.

Bankens udlån falder til 1.553 milliarder kroner fra 1.640 milliarder kroner i 2012. Omkostningerne falder med en procent til 24,3 milliarder kroner.

»2013 var et år med fremgang for Danske Bank. Vi tog skridt til at styrke vores markedsposition, accelererede eksekveringen af vores strategi og begrænsede omkostningerne. Men selv om de finansielle resultater viste forbedring, er de stadig ikke tilfredsstillende,« siger topchef Thomas Borgen i en kommentar i regnskabsmeddelelsen.

Banken er ved at gennemføre et massivt omkostningsprogram, som samlet skal spare 3.000 stillinger mellem 2013 og 2015, men vurderes at være bagud for planen med omkring 500 stillinger.

Ny

Danske Bank oplevede massiv kundeflugt i 2013. Op mod 100.000 anslås at have flyttet deres bankforretninger til andre pengeinstitutter.Det skal stoppes i 2014, understreger Thomas Borgen.

»Der er et stykke vej, før vi når Danske Banks fulde potentiale, men vi er overbeviste om, at vi er på rette vej. Den væsentligste forudsætning for succes er, at vi forstår og lever op til kundernes stadigt mere differentierede og komplekse krav. Vi har en stærk kombination af viden, ekspertise og innovative løsninger og vil fortsætte med at styrke vores kunderelationer,« siger han.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.

Brandview produceres i tæt samarbejde med Public Impact, som er Berlingske Medias content marketing bureau. Læs mere om Public Impact og Brandview eller kontakt salgschef Suzie Hove på suzh@berlingskemedia.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

For under et år siden var olieprisen i frit fald. Hele verden holdt vejret og markederne skælvede af både glæde og gru. Men pludselig er der ingen, der taler om olie længere. Hør investeringsdirektør...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere