Del : SMS
Berlingske Business

Danske Bank svigter svage kunder

pix-bank
Kjeld Christiansens filial af Danske Bank lukker for kassebetjeningen. Mange ældre får store problemer, når bankerne lukker for kassebetjeningen. Foto:

Organisationer for ældre, evnesvage og svagtseende forudser store menneskelige omkostninger, når Danske Bank i dag lukker kassebetjeningen i 131 filialer.

Artiklen fortsætter under annoncen
Livet bliver i dag en tand sværere for 88-årige Kjeld Christiansen og hans kone Birthe på 86 år. For i dag lukker Danske Bank for muligheden for at hæve penge i filialen i Søborg. Dermed sendes ægteparret, som begge er pensionerede bankfolk, på en 450 kroner dyr taxirejse, hvis de vil leve, som de altid har gjort, med kontanter til at betale med.

Det problem rammer i hele Danmark. For det er i dag, at Danske Bank lukker for kassebetjeningen i 131 filialer. Derefter vil der kun være 55 filialer tilbage ud af bankens 228, hvor man kan hæve penge på god gammeldags vis med personlig betjening. Udviklingen fik mandag Socialdemokraterne til at true Danske Bank med lovindgreb for at sikre et øget samfundsansvar i banken. Også en lang række af landets banker har lukket deres filialer og kassebetjening i bankerne.

»Min hustru og jeg er meget skuffede over alt det, der er sket i banken i den seneste tid. Stort set vil man afskaffe alt, hvad der kommer ind under begrebet service, fordi det koster penge. At netop begrebet service skaffer kunder, ja, endda mange kunder, kan eller vil Eivind Kolding (Danske Banks topchef, red.) ikke forstå,« skriver Kjeld Christiansen i et maskinskrevet brev til Berlingske Business. Han har ikke brugt en PC, siden han stoppede i sit bankjob og betjener sig i dag udelukkende via skrivemaskine og kopimaskine.

Hans hustru, Birthe, er svagtseende og dårligt gående og er af den årsag ikke i stand til at benytte hverken pengeautomat eller Dankort. Derfor foregår fremskaffelsen af kontanter ved, at hun udsteder en ikke-crosset check, som så hæves af andre i familien i banken. Da bussen til Lyngby er besværlig for ægteparret, er den eneste løsning at tage en taxa i stedet for, men det er for meget for pensionisthusholdningen, lyder det fra Kjeld Christiansen.

At filiallukningerne udgør et stort problem for nogle af samfundets svageste bekræftes af næstformanden for Dansk Blindesamfund, John Heilbrunn:

»Der er mange, der er bekymrede over de mange filiallukninger. Vi får jævnligt henvendelser fra synshandicappede, som bliver utrygge, fordi de er vant til at gå ind i en bank og hæve penge diskret.«

Ifølge John Heibrunn er det ubehageligt for svagtseende at bruge en pengeautomat, selv om nogle automater har et system, som kan betjenes med lyd, hvorefter skærmen bliver sort, så ingen kan spionere mod den blindes transaktioner:

»Mange blinde bryder sig ikke om at stå og vifte med penge på åben gade, for det er svært at overskue, hvem der kigger med over skulderen,« lyder det fra John Heilbrunn, som frygter endnu flere nedskæringer af den fysiske bankbetjening i Danske Bank i 2013.

Måske endnu større menneskelige omkostninger er der for den gruppe på 40.000 evnesvage danskere, som er organiseret i LEV. Her anslår formand Sytter Kristensen, at op imod to tredjedele af medlemmerne bliver ramt og afsondret fra deres muligheder for at handle på egen hånd på grund af bankernes og Danske Banks omfattende filialtilpasninger.

»Tidligere kunne evnesvage gå i banken med en håndskrevet seddel og hæve for eksempel 500 kroner og derefter gå ned at handle på egen hånd. Nu bliver det pædagoger, som kommer til at handle på nettet for dem. Der er også store retssikkerhedsmæssige problemer ved, at andre hæver penge for de evnesvage. Det er bankernes ansvar at finde en løsning på det problem,« siger Sytter Kristensen, som oplyser, at evnesvage som udgangspunkt ikke er i stand til at håndtere et Dankort eller benytte en pengeautomat.

Også Ældre Sagen ser Danske Banks filialtilpasning som kritisk for den ældre del af befolkningen, for hvem det ikke er naturligt at bruge internettet og mobiltelefonen til bankbetjening.

»Bankerne har et samfundsansvar for at behandle de ældre kunder ordentligt. Der er stadig rigtig mange ældre, som ikke kan bruge en PC eller har råd til at have en PC med internetforbindelse. Der må være et krybespor for den ret store befolkningsgruppe, så de ikke står måbende tilbage på perronen,« siger underdirektør Michael Teit Nielsen fra Ældre Sagen, som frygter for Danske Banks image, der i forvejen er belastet:

»Jo mindre elegant, de tackler denne udvikling, desto mere sandsynligt er det, at det bliver en boomerang, der yderligere forringer bankernes image i offentligheden.«

Ældre Sagen foreslår nu, at der oprettes pengeautomater i Borgerservice, så ældre kan hæve deres pensioner under trygge forhold, så de ikke behøver at stå foran banken.

I Danske Bank mener direktør Jan Svarre for personal banking, at banken har levet tilstrækkeligt op til sit samfundsansvar:

»Vi føler bestemt, at vi lever op til vores ansvar både for at servicere kunderne, og for at de kan hæve de penge, de får sat ind på deres konto. Vi har gennemført 120 møder, hvor vi har undervist i brug af netbank og pengeautomater.« Jan Svarre henviser også til, at banken har blindebetjening i 100 ud af 600 pengeautomater, ligesom han forsikrer om, at filialdækningen trods de omfattende kasselukninger fortsat er tæt:

»Vi ved godt, at det er en større forandring for vores kunder. Men vi føler, at vi har den fornødne tilgængelighed, vi giver svar på rådgivning, og så er der adgang til 24 timers betjening 365 dage om året, kassebetjening 55 steder i landet, 600 pengeautomater og 600 posthusenheder,« siger Danske Bank-direktøren, som peger på, at mange i dag også benytter detailhandlen til at hæve kontanter.

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere