Berlingske Business
LIVE
17:57 God weekend 

Danske Bank: Skrottet sparemål er et hår i suppen

Trods faldende indtægter: Overskud til Danske Bank Finanshus d
Danske Bank tror ikke på, at den vil være i stand til at skære i sine udgifter i 2017, og omkostningerne er et skuffende element i bankens regnskab for andet kvartal. Foto:

Danske Bank tror ikke længere på, at den vil være i stand til at skære i sine udgifter i 2017, og omkostningerne er et skuffende element i bankens regnskab for andet kvartal.

Det mener både den amerikanske investeringsbank Jefferies og Sydbank, der dog hæfter sig ved det positive i en opjustering af Danske Banks forventninger til bundlinjen i 2017.

»Forventningerne til omkostningerne er nedjusteret, og det fjerner delvist en del af glæden fra opjusteringen af forventningerne til indtjeningen«, skriver analytiker Kapilan Pillai, der har en købsanbefaling for Danske Bank-aktien, i en analyse.


NATURLIGT AT AKTIEN FALDER

Danske Bank venter nu, at omkostningerne rammer omkring de 22,6 mia. kr., som posten lød på i 2016. Der var tidligere ventet et faldende udgiftsniveau.

Også hos Sydbank bliver omkostningerne nævnt som et skuffende element og delårsag til, at Danske Bank-aktien falder 1,6 pct. til 252,70 kr.

»Der var ventet en opjustering, og så bliver der i stedet kigget på de andre poster, og her er omkostningerne en skuffelse, ligesom nettorenterne også er. Jeg havde ventet et mindre kursfald, og det er meget naturligt med et mindre fald«, siger Ole Kjær Jensen, der er afdelingsdirektør for aktier i Sydbank.

I andet kvartal lød omkostningerne på 5760 mio. kr., hvilket var et stykke fra analytikernes forventninger på 5591 mio. kr.

Forud for regnskabet var forventningerne blandt analytikerne omkostninger på 22,56 mia. kr. for hele året, og det er dermed nogenlunde på linje med Danske Banks nye forventninger.

TRE GRUNDE TIL SKROTTET SPAREMÅL

Danske Banks topchef, Thomas F. Borgen, giver tre grunde til de nye forventninger til udgifterne.

Banken oplever stigende aktivitet hos kunder, og det betyder højere udgifter. Samtidig er der højere udgifter til udvikling og til compliance, der dækker over de juridiske aspekter af drive bank.

Hos Jyske Bank er omkostningssiden derimod ikke et bekymrende element.

»Danske Bank har løbende kommunikeret, at det er svært at sænke omkostningerne, og jeg tænker ikke, at det her vil blive tillagt stor betydning, for det handler blandt andet om ny regulering, der giver stigende omkostninger«, siger aktieanalytiker Thomas Eskildsen, der har anbefalingen "stærkt køb" for aktien.

Danske Banks overskud lød på 4790 mio. kr. i andet kvartal, hvor analytikerne havde spået et plus på 4712 mio. kr. ifølge Ritzau Estimates. Det er en fremgang på 372 mio. kr. i forhold til samme periode sidste år.

I forbindelse med regnskabet er forventningerne til bundlinjen i 2017 blevet øget, så der nu ventes et overskud 18-20 mia. kr. i overskud mod tidligere 17-19 mia. kr.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen