Del : SMS
Berlingske Business

Danske Bank kæmper fortsat med kundetilfredsheden

Danske Bank Årsregnskab fra A.P. Møller Mærsk Danske banker k
Danske Banks anstrengelser for at charmere sig ind hos kunderne kommer ikke til udtryk, når kunderne skal give banken karakterer. Foto:

Selv om Danske Banks kunder er vilde med bankens onlineløsninger, havner banken fortsat nederst på rangliste.

Artiklen fortsætter under annoncen

København: Danske Banks anstrengelser for at charmere sig ind hos kunderne kommer ikke til udtryk, når kunderne skal give banken karakterer.

Endnu engang havner Danmarks største bank i bunden af analyseinstituttet Voxmeters årlige undersøgelse af kundernes syn på deres bank.

Danske Bank Minister åbner op for tilslutning til bankunion

Danske Bank får en pointscore på 5343 ud af 11.000 mulige. Bankens privatkundedirektør, Thomas Mitchell, hæfter sig først og fremmest ved, at banken er gået frem i den samlede pointscore:

- Men når det er sagt, så viser målingen selvfølgelig, at vi har lang vej igen, siger han om pointscoren, der er steget med 365 point siden 2014.

- Det tager noget tid at vende en supertanker. Men så længe vi ser fremgang fra måling til måling, så er vi også sikre på, at vi nok skal nå i mål, siger han.

Voxmeter undersøger hvert år kundernes tilfredshed på en række punkter i de største banker i Danmark.

Alle år - undtagen 2008 - er Arbejdernes Landsbank kommet ud som nummer et, mens Danske Bank har ligget i bunden blandt de ni største danske banker.

arbejdernes landsbank

I år er Voxmeters undersøgelse for første gang udvidet, så den tæller de 20 største banker. På den liste hiver Danske Bank sig op på næstsidstepladsen.

Ifølge Thomas Mitchell kan Danske Bank haft fremgang i kundetilfredsheden igennem 2015, selv om det ikke slår igennem det vægtede gennemsnit for året.

Og 2015 blev året, hvor banken satte en stopper for kundeflugten. Danske Bank havde i 2015 en nettotilgang af kunder med nemkonto på omkring 3000, siger Thomas Mitchell.

db

Det står i skarp kontrast til katastrofeåret 2013, hvor banken mistede omkring 65.000 kunder. I 2014 forlod 8100 kunder butikken.

For at vende kundeflugten har Danske Bank blandt andet afskaffet salgsmål for medarbejderne, som nu belønnes efter kundetilfredshed, ligesom banken har satset hårdt på digitale løsninger.

Sidstnævnte kvitterer kunderne for. 93 procent af Danske Banks kunder synes, at banken har "gode onlineløsninger", hvilket er det højeste blandt alle bankerne.

Men i Voxmeters undersøgelse vurderer 18,7 procent af kunderne fortsat, at banken fokuserer for meget på salg - kun lige overgået af Nordeas kunder.

Jacob Aarup-Andersen

Ifølge Thomas Mitchell er det et udtryk for, at banken fortsat skal kæmpe sig ud af fortidens skygge.

- Når kunderne bliver spurgt, tænker de måske på en oplevelse et eller to år tilbage. Jeg vil vove den påstand, at de kunder, der har været til møde i dag, ikke vil få den oplevelse, siger han.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere