Del : SMS
Berlingske Business

Danske Bank har stadig overtræk på troværdighedskontoen

pix-danske bank
Foto:

Dagens bodsgang fra Danske Bank-topchefen Eivind Kolding bliver kaldt "nødvendig" af manden bag bankportalen Mybanker, der dog påpeger, at der er lang vej endnu.

Artiklen fortsætter under annoncen
Eivind Kolding overraskede torsdag morgen de danske avislæsere med en kronik i Politiken, hvor han bøjer nakken og beklager nogle af Danske Banks dispositioner op til finanskrisen.

Bankbossen lover i den forbindelse, at der kommer nye boller på banksuppen, og at koncernen er ved at ændre rutiner, så eksempelvis det udskældte bonussystem bliver ændret.

Direktør for bankportalen Mybanker, John Norden, mener, at trækket er nødvendigt, hvis Danske Bank skal genrejse sit omdømme.

"Kronikken er et nødvendigt skridt, hvis de vil det, de vil. Du kan ikke bygge et fundament på toppen af et skab fyldt med lig. Du skal have skeletterne ud. Ellers er fundamentet ikke på plads," siger John Norden og tilføjer:

"Hvis man ikke tager afstand fra det man har gjort, så har du ikke et troværdighedsfundament for at komme videre. Det her er nødvendigt, og det vil der også være i fremtiden, hvor man må forholde sig til tidligere tiders fejltagelser. For der er jo lavet fejl - ellers ville man ikke være i den situation, man er i."

Eivind Koldings kronik kommer efter et par uger, hvor kritikken er haglet ned over Danske Bank. Det som følge af en reklamekampagne, der netop fokuserer på, at det er nye tider, nu hvor finanskrisen er blæst hen over landet. Med kritikken in mente fastslår John Norden, at banksektoren - og i særdeleshed Danske Bank - har en blakket ry i offentligheden.

"Det er første skridt på en lang, lang vej. Det er resultatet af at man har overtrukket på sin image- og troværdighedskonto, og hvis man nu er i en finansiel virksomhed, så ved man jo, at det ikke er godt med overtræk. Det får man ikke ros for, når en konto står hos de danske kunder," siger han til Berlingske.

BrianMikkelsen_Business

Han mener dog ikke, at dagens kronik fra Eivind Kolding ændrer det store i forholdet mellem Danske Bank og de kritiske kunder. Men det er dog en begyndelse.

"Der er stadig et stykke vej at gå. For det, kunderne bider mærke i lige nu, er en reklamekampagne - og så noget om at nogle filialer skulle lukkes, at der var ballade med boliglån og noget om at banken var ved at gå ned i oktober," siger John Norden og tilføjer:

"Det er et langt sejt træk, hvor de skal inddække imageunderskuddet og få opbygge et nyt overskud. Og det kan tage år - sagtens tre til fem år."

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere