Del : SMS
Berlingske Business

Danske Bank frygter ny bølge af konkurrenter

11BUSPix2-Tonny-Thierry-And.jpg
Tonny Thierry Andersen, direktør i Danske Bank, ser store udfordringer for danske banker fra kendte koncerner som bl.a. Google, Amazon og Facebook, der også pønser på at gå ind i banksektoren. Foto: Jonas Vandall

Den danske banksektor står over for en af de største forandringer i de seneste årtier, vurderer bankdirektør i Danske Bank, Tonny Thierry Andersen.

Artiklen fortsætter under annoncen

Det er ikke længere de danske banker, som man frygter i landets største pengeinstitut, Danske Bank. Nye konkurrenter, der indtil videre har holdt sig langt væk fra al bankforretning, ser nu ud til at blive fjende nummer ét.

»I min optik står finanssektoren over for en af de største forretningsmæssige udfordringer i flere årtier. De største konkurrenter, vi ser i fremtiden, er ikke banker. Det er nye aktører som blandt andre Google og Amazon, men også andre typer firmaer som Starbucks. Evnen, de har, til at bygge digitale økosystemer op er en potentiel alvorlig trussel for bankernes indtjeningsniveau,« siger bankdirektør i Danske Bank, Tonny Thierry Andersen.

Jyske Bank

Udmeldingen kommer oven på de mange spekulationer om, hvorvidt store internationale virksomheder som blandt andre Google, Facebook, Amazon og Paypal vil agere bank og tilbyde forskellige former for betalingsservice og således overtage klassiske kerneområder fra bankerne. Det ser man allerede nu tegn på.

»Det er nyt, at de kræfter, vi ser bagved, accelererer. Det er vi nødt til at tænke rigtigt godt over i banksektoren. Vi har stadigvæk den fordel, at vi har en større tillid fra forbrugerne i forhold til håndtering af bankprodukter, og at kundernes grundlæggende behov er de samme. De har stadig brug for rådgivning og daglige transaktioner. Den dårlige nyhed er, at det ikke nødvendigvis behøver at være bankerne, der tilfredsstiller de behov, medmindre vi forstår at levere ydelser, der er nemme og transparente for kunderne at bruge,« siger Tonny Theirry Andersen.

Jyske Bank

Flere af de konsulenter, Berlingske Business har talt med, påpeger, at de danske banker har et efterslæb i forhold til at udvikle digitale strategier. Bankerne har haft en meget konservativ tilgang til den digitale udvikling, og det kan komme til at betyde store tab af bankernes markedsandele. Sådan lyder det fra det internationele konsulenthus Accenture samt konsulentvirksomheden Loyalty Group.

»Bankerne har været lang tid om at tro på, at de reelt er truet af andre virksomheder. Jeg er overbevist om, at vi kommer til at se andre spillere, som kommer til at tage noget af bankernes værdikæde,« siger managing director hos Accenture, Mads Raahede.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere