Del : SMS
Berlingske Business

Danske Bank bremser kundeflugten

Kvartalsregnskab fra Danske Bank
Foto:

For første gang siden finanskrisen stiger antallet af kunder i Danske Bank. Det er en milepæl for bankens haltende kundetilfredshed.

Artiklen fortsætter under annoncen

Efter mange svære år med flugt af titusindvis af kunder kan Danske Bank nu endelig se, at styrtblødningen er stoppet. Således har Danske Bank i Danmark i år fået flere end 1.000 nye kunder med NemKonto, end kunder der har forladt banken. Til sammenligning mistede Danske Bank 65.000 kunder i 2013, mens 8.100 netto forlod banken med det blå logo i 2014.

»Vi havde en negativ januar, men i februar, april og maj har vi haft positiv kundetilvækst. Nu er vi et stykke over 1.000 kunder i plus i år. Det er ikke meget i forhold til bankens 1,6 millioner kunder, men det er alligevel en milepæl, som jeg er superglad for at nå. Vi er i gang med en turnaround, men vi er langtfra i mål,« forklarer Danske Banks direktør for Personal Banking i Danmark, Thomas Mitchell.

En undersøgelse fra kundetilfredshedsfirmaet Loyalty Group med tal indsamlet i 2014 kaster dog grus i maskineriet. Den viser, at kun en lille del af danskerne vil anbefale Danske Bank til andre. Eksempelvis vil dobbelt så mange danskere anbefale Arbejdernes Landsbank, selv om Danske Bank er 57 gange større målt på balancen.

Årsregnskab fra A.P. Møller Mærsk Danske Bank

»Det er vigtigt at få vendt udviklingen, og min påstand er, at vi ligger væsentligt højere i dag end i 2014, men vi har stadig et stykke vej foran os, før vi er på det niveau, hvor vi bør være,« forklarer Thomas Mitchell, .

Den positive kundetilgang i Danske Bank bekræftes Christian Stjer fra Voxmeter, som hver uge interviewer 1.000 bankkunder telefonisk, og som derfor har et vist overblik over trafikken:

»Det kan meget vel passe, at Danske Bank er gået frem. Banken havde en pukkel tidligere på året, hvor der kom rigtig mange nye kunder til.«

Christian Stjer oplyser, at det er meget svært at få bankerne til at komme med klare tilkendegivelser om deres kundeudvikling, men hans undersøgelser viser, at Nykredit Bank og de mindre banker i Lokale Pengeinstitutter har det vanskeligt, mens Nordea og Sydbank også oplever kundefremgang.

»Nu efter finanskrisen er de dårlige historier om de store banker væk. De store banker har nu en fordel, da de har større muskler i forhold til at få nye kunder. De er også førende på den digitale side.«

04INDThomas-Mitchell.jpg

Men det afvises fuldstændigt fra Lokale Pengeinstitutters direktør Jan Kondrup, som i en årrække har lukreret på kundeflugten fra Danske Bank

»Vi kan entydigt tilbagevise, at LOPIs medlemmer som gruppe mister privatkunder,« forklarer Jan Kondrup med henvisning til, at kun en håndfuld af bankerne i organisationen har tilbagegang i antallet af kunder målt på antal Dankort. I stedet har de ca. 60 lokalbanker med bl.a. Ringkjøbing Landbobank, Den Jyske Sparekasse og Jutlander Bank fra slutningen af 2014 til april 2015 haft en nettotilgang af nye dankortkunder på 35.000.

Han erkender dog, at under en håndfuld af småbankerne har nettotilbagegang, og at denne nettotilbagegang udgør ca. 1.000 dankortkunder.

I Nykredit er direktør i retail Henrik Rasmussen ikke enig i, at finanskoncernen taber kunder:

»Jeg kender ikke Voxmeters undersøgelse, men helt overordnet kan jeg sige, at vi er tilfredse med vores kundeudvikling. Vi har i år lanceret Nykredit Boligbank, og den har fået en pæn modtagelse.«

29BUSirland.jpg

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere