Del : SMS
Berlingske Business

Coop Bank mangler 50.000 kunder

Coop Banks adm. direktør Allan Nørholm
Coop Banks adm. direktør Allan Nørholm.

Der er store udfordringer med at nå de forventede mål for Coop Bank. Direktøren er dog tilfreds med knap 20.000 kunder og udlån for 100 mio. kr.

Artiklen fortsætter under annoncen

Den stort opslåede lancering af Coop Bank halter noget efter deres egne målsætninger. Af bankens fortrolige forretningsplan, som Berlingske Business afslørede i april sidste år, fremgår det nemlig, at Coop Bank ved årsskiftet gik efter 70.000 kunder.

Men nu oplyser Coop Banks adm. direktør Allan Nørholm, at det er lykkedes at få knap 20.000 kunder til at vælge banken:

»Vi vil gerne have flere kunder, men omvendt er 20.000 kunder rigtig mange i et opstartsår. Vi har haft ventetid i sagsbehandlingen, og det har betydet, at nogle kunder fik en dårlig oplevelse, fordi de måtte vente på et svar. Nu er vi blevet hurtigere og er derfor også klar til at gå i offensiven.«

Ifølge Allan Nørholm har man nu samlet ca. 100 mio. kr. sammen i både indlån og udlån. Og det er han godt tilfreds med. På kundesiden var det i forretningsplanen håbet, at en stor del af Coops 38.000 medarbejdere ville vælge at flytte til Coop Bank, men det er endnu ikke sket.

03BUSPeter-Andreasen-Saxo-I.jpg

I stedet får banken de kunder, som vil have et Mastercard-kreditkort fra Coop Bank. Det har nemlig den fordel, at man automatisk optjener point, når man bruger det til at handle i Fakta eller Kvickly. Samtidig skal man ikke betale det normale kreditkortgebyr på op til 1,75 pct., når man bruger sit kreditkort (ikke Dankort) i Coops forretninger. De fordele får man ikke, hvis man f.eks. har et Mastercard fra Entercard, som Coop brød med tidligere i år:

»Der er stadig en lille overvægt af de kunder, der kommer fra det gamle Mastercard. De kunder reagerer mere positivt end andre nye kunder,« siger Allan Nørholm og henviser til, at Coop Bank har relativt lave kreditkortrenter på 12,5 pct. og 10,5 pct. på kassekreditter.

Saxo Privatbank i Tuborg Havn

Planen for Coop Bank er at nå et samlet antal kunder på 234.000 ved udgangen af 2022. Lykkes det ikke, hænger budgettet ikke sammen for Coop, som over en tiårig periode planlægger at tjene knap 30 mio. kr. på banken. Det dækker dog over, at man regner med et samlet underskud på etableringen af banken på mere end 80 mio. kr. i de første tre år. Går det derimod dårligere end forventet, og det kun er 2/3 af udlånsbalancen, som realiseres, vil banken efter fem år have et samlet underskud på 105 mio. kr.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere