Del : SMS
Berlingske Business

Billige forsikringer udelukkes fra Forsikringsguiden

10BUSHaelervarer-Designmoeb.jpg
Det er surt, når tyvene har været på spil, men det er ikke helt så enkelt at sammenligne vilkårene blandt forskellige forsikringsselskaber. Arkivfoto: Jonas Vandall Ørtvig

Den er sat i verden for at øge konkurrencen på forsikringsmarkedet, men indeholder ikke priser fra flere af de billigste selskaber, lyder et angreb på forsikringsbranchens egen prisguide. Alle selskaber er velkomne, lyder svaret.

Artiklen fortsætter under annoncen

Den er fra statens side udnævnt til at være forbrugernes vej til billigere forsikringer. Alligevel er der en hel del billige forsikringsselskaber, som ikke er med på Forsikringsguiden.dk. Det giver et ufuldstændigt billede for de forbrugere, som netop er gået ind på guiden for at finde et billigere forsikringsselskab. Sådan lyder i hvert fald kritikken fra Comparo, som er en konkurrerende prisguide:

»Hvis man tror, at man får et fuldt billede af priserne på forsikringer, hvis man går ind på Forsikringsguiden, bliver man skuffet. Man får kun den halve sandhed, for flere af de billige selskaber optræder slet ikke,« forklarer Lars Lund Nielsen, direktør for Comparo.

Temaet om konkurrencen i forsikringsbranchen er aktuel, efter at Berlingske Business mandag beskrev, hvordan forsikringsselskaberne relativt set betaler mindre tilbage til kunderne i form af erstatninger end tidligere. Det kan puste til en ny debat om konkurrencen – eller mangel på samme – på området.

For øjeblikket er 16 selskaber tilmeldt Forsikringsguiden, mens man kan få tilbud fra op til 30 selskaber, hvis man benytter sig af Comparo, som var først med en feature, hvor man hurtigt får priser fra en række forsikringsselskaber, hvis man blot taster sin nummerplade ind i søgemaskinen. Det drejer sig ifølge Lars Lund Nielsen om aktører som IDA, Next, OK, Minforsikring, Pensam, Tjenestemændene og Vardia.

Der er en vis alvor i kritikken, fordi Forsikringsguiden er blevet hjulpet på vej af det statslige organ Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, der i 2012 anbefalede, at »branchen i samarbejde med Forbrugerrådet udbygger Forsikringsguiden.dk, så forbrugerne på siden får mulighed for i én søgning at sammenligne flere forskellige forsikringstyper, f.eks. både hus- og bilforsikring eller hele forbrugerens forsikringsportefølje.«

Det er siden sket, og i dag driver brancheforeningen Forsikring & Pension Forsikringsguiden med støtte fra Forbrugerrået Tænk.

Den alliance ærgrer Lars Lund Nielsen:

»Forbrugerrådet mangler at vågne op og se det alternativ, som Comparo er. Vi har rettet henvendelse til dem, men de har ikke reageret.«

Hos Forbrugerrådet Tænk er vicedirektør Vagn Jelsøe noget uforstående over for kritikken:

»Der findes jo forskellige forsikringssammenligningsværktøjer. Det, synes jeg, er fint. Vi synes, at Forsikringsguiden er et godt værktøj. Jeg har ingen mening om, hvorvidt Comparo kan gøre det bedre eller dårligere,« siger Vagn Jelsøe, som mener, at »Forsikringsguiden er nogenlunde branchedækkende«.

Hos brancheorganisationen Forsikring & Pension er vicedirektør Carsten Andersen overraskende nok enig i kritikken:

»Det er for dårligt, at alle ikke er med. Vi har 16 selskaber med og nogle stykker på vej. Det er omkring 90 pct, af markedet. Vi vil gerne have alle med. Og der er adgang for alle, uanset om de er medlemmer hos os eller ej.«

Carsten Andersen tilføjer, at man faktisk kontakter alle selskaber for at få dem til at være med. Men der er nogle krav til teknik og infrastruktur hos selskaberne, der gør, at det koster at stille priser til rådighed for Forsikringsguiden.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere