Del : SMS
Berlingske Business

Bankpakkerne opstod i en force majeure-situation

pix-penge
Der blev postet milliarder af kroner i bankerne, da finanskrisen for alvor rullede i 2008. Foto:

Da finanskrisen for alvor rullede, måtte politikerne og finanssektoren ty til helt andre og ubrugte midler for at redde bankerne. Bankpakkerne og ATP's milliardlån til bankerne var noget af det, som datidens force majeure-situation bragte med sig.

Artiklen fortsætter under annoncen

Det hele foregik ganske ubemærket, da pensionskassen ATP tilbage i 2008 gav bankerne en hjælpende hånd i form af et milliardlån.

Som Berlingske Business i dag skriver, så skød ATP langt over 240 milliarder kroner ind i bankerne. Oplysningerne, der stammer fra en opgørelse fra myndighederne fra 2010, som Berlingske er i besiddelse af. En noget speciel handling, som pensionskassen tyede til, da krisen truede med at tvinge bankerne i knæ.

Udadtil kæmpede politikerne med at strikke to bankpakker sammen, som også skulle hjælpe den skrantende finanssektor, men som adskillige efterfølgende har kritiseret.

"Når man står i en force majeure situation, som der reelt var tale om dengang, så nytter det ikke noget efterfølgende at være så bagklog, at man helt glemmer, hvad der i situationen skulle til for pragmatisk at redde situationen bedst muligt her og nu. Og med bankpakkerne var der tale om en redningsaktion i forhold til bankerne og ikke en forretningsmæssig disposition for staten," siger Michael Camphausen, der er projektforsker, PhD i finansiel regulering ved KU og advokat i Lett til Berlingske Business og fortsætter:

Jonas Dahl_business

"Derfor må det handle om, at en sådan redningsaktion holder skatteyderne skadesløs og fri for tab, det vil sige fri for en downside, men ikke om at staten ligefrem skal have en fortjeneste eller gevinst, det vil sige en form for upside, på bankpakkerne. Statens rolle var at støtte på markedsvilkår, ikke at drive bank på investorvilkår," siger han og understreger, at han kun kan udtale sig generelt og ikke om den konkrete sag.

Selvom bankpakke I og II så dagens lys for mere end fire år siden, så er forløbene op til bankpakkerne langt fra helt klarlagt.

"Når man afdækker forløbene op til de første bankpakker, er det helt afgørende at have forståelse for, hvilken situation det var, man stod i dengang. I efteråret 2008 var det så ekstraordinær en situation, at det var helt nye løsninger og redskaber, der skulle opfindes og tages i brug. Man havde ingen erfaringer eller fortilfælde at læne sig op ad. Det kan være vanskeligt at holde sig til bogen i en sådan nødretslignende situation, især når bogen så at sige ikke er skrevet endnu. Den bog kan man så kun skrive retrospektivt, som der sker nu," siger Michael Camphausen.

ATP

Men hvorvidt det også er nødvendigt for eftertiden og befolkningen at kende alle detaljerne er der uenighed om. SF peger på ATP-redningen som en meget speciel situation, der ikke skal stræbes efter, mens Enhedslisten kritiserer, at ATP's milliardlån blev holdt hemmeligt.

"Selv om der altid vil komme nye historier til, og nye forhold vil blive afdækket undervejs i denne historieskrivning, så tror jeg faktisk det ender med, at konklusionen overordnet set bliver den samme: At de to første bankpakker ikke blot var nødvendige for den finansielle sektor og for hele den danske samfundsøkonomi, men at de også indholdsmæssigt var skruet ganske godt og solidt sammen. Det var vellykkede bankpakker set gennem både bankernes og skatteydernes øjne,” siger Michael Camphausen til Berlingske Business.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere