Del : SMS
Berlingske Business

Bankpakkeændring har kostet staten milliarder

LeneEspersen_Business
Den konservative Lene Espersen var erhvervs- og økonomiminister, da Bankpakke 2 blev ændret, og det har staten ifølge en DR-dokumentar tabt adskillige milliarder kroner på. Foto:

En ændring i bankpakke 2 kan have kostet staten op mod 24 milliarder kroner, afslører ny dokumentar.

Artiklen fortsætter under annoncen

I 2009 ændrede daværende økonomi- og erhvervsminister Lene Espersen (K), efter pres fra bankdirektørerne Peter Straarup fra Danske Bank og Peter Schütze fra Nordea, bankpakke 2, således at bankernes fremtidige kursgevinst havnede i lommerne på bankejerne i stedet for i statskassen. Det afslører DR-dokumentaren "Sikke en fest", der sendes mandag aften, ifølge Politiken.

Mens tidligere overvismand Christen Sørensen fortæller i dokumentaren, at staten er gået glip af omkring 24 milliarder kroner, kalder Henrik Sass Larsen (S), der dengang deltog i forhandlingerne, forløbet for "danmarkshistoriens største tyveri".

Politiken er desuden i besiddelse af dokumenter, der bekræfter ændringen, og centrale kilder bekræfter over for avisen, at Lene Espersen om aftenen 15. januar 2009 mødtes med blandt andre Peter Straarup og Peter Schütze i Økonomi- og Erhvervsministeriet.

Selv ønsker Lene Espersen hverken at af- eller bekræfte, hvem hun mødtes med den aften.

Danske Banks aktiekurs blev tredoblet i tiden efter vedtagelsen af bankpakke 2, skriver Politiken.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere