Del : SMS
Berlingske Business

Banknordik på plads efter Amagerbanken

Banknordik giver Amagerfilialer nyt navn
ARKIV- -Janus Petersen, adm. direktør i Banknordik ved offentliggørelsen af Banknordiks overatgelse af Amegeranken i juli. Foto:

Nu kan vi koncentrere os om at drive bank igen, siger Banknordik-direktøren.

Artiklen fortsætter under annoncen

Færøske Banknordik kom ud af tredje kvartal 2012 med et overskud på bundlinjen på samlet 54,5 mio. kr., hvilket er en væsentligt fremgang i forhold til til samme periode for et år siden, hvor resultatet lød på 27,5 mio. kr. På kvartalsbasis er der tale om en endnu større stigning, da andet kvartal 2012 kun bød på et spinkelt overskud på 1,1 mio. kr.

Administrerende direktør i Banknordik Janus Petersen er også ganske godt tilfreds med resultatet, da banken har brugt det sidste år på at komme på ret køl efter den omstændelige overtagelse af dødsboet efter konkursramte Amagerbanken.

- Nu er vi så småt ved at være på plads, og vi har positioneret os i de markeder, hvor vi gerne vil være. Så nu kan vi koncentrere os om at drive bank igen, siger han til Ritzau Finans.

Bankens netto- og gebyrindtægter endte på samlet 195,9 mio. kr., hvilket er lidt under samme periode sidste år, der lå på 203,6 mio. kr., men bankens indtægter på forsikringsdriften er derimod steget over det sidste år til 28,7 mio. kr. fra 23,8 mio. kr. i tredje kvartal 2011.

Før skat endte bundlinjen på 67,9 mio. kr. mod 30,2 mio. kr. i samme periode sidste år. De mellemliggende kvartaler har imidlertid været præget af henholdsvis et underskud i fjerde kvartal 2011 på 32,7 mio. kr., et overskud på 9,7 mio. kr. i første kvartal 2012 og et spinkelt plus på 2,3 mio. kr. i andet kvartal i år.

De særlige udgifter forbundet med overtagelsen har de sidste kvartaler ligget på henholdsvis 33 mio. kr. i tredje kvartal 2011, 31 mio. kr. i fjerde kvartal, 37 mio. kr. i første kvartal 2012 og 17 mio. kr. i andet kvartal. I det netop overståede tredje kvartal er posten "Special items", der dækker over særlige forhold i regnskabet, imidlertid vendt til et spinkelt plus på små 3 mio. kr., og det er tegn på, at tingene er ved at falde på plads for banken.

- Først og fremmest er vores særlige udgifter, der kommer fra indkøringen af Amagerbanken, ved at være overstået. Nogle af udgifterne er fra selve implementeringen, ligesom nogle af de særlige udgifter kommer fra at køre to it-systemer i en periode, siger Janus Petersen til Ritzau Finans.

Banknordik overtog låneporteføljen fra Amagerbanken til kurs 90, hvilket gav en naturlig nedskrivning af bankens lån. Derfor indgår 10 pct. af de overtagede lån som særlig poster på regnskabet, hvor dårlige lån ikke bogføres som nedskrivninger, ligesom tilbagebetalte lån indføres som særlige indtægter.

Nedskrivningerne på udlån landede i tredje kvartal på 21,1 mio. kr., hvilket er en mindre stigning fra 18,9 mio. kr. i samme kvartal 2011, men det er samtidig det laveste i de sidste fire kvartaler, der lyder på 43,1 mio. kr. i fjerde kvartal 2011, 23,2 mio. kr. i første kvartal i år og 58,1 mio. kr. i andet kvartal 2012.

- Vores nedskrivninger er for nedadgående, og vi har efterhånden ikke nogen store nedskrivninger. Finanstilsynets nye nedskrivningsregler har ikke ramt os så hårdt, så ud over to engagementer, der medførte nedskrivninger på samlet 25 mio. kr., er vi ikke nær så hårdt ramt, som mange andre har været, siger Janus Petersen.

Banknordik, der har eksponering på Grønland, Færøerne, i Danmark og gennem et islandsk forsikringsselskab, har cirka 80 pct. privatkunder, og banken kan som alle andre i sektoren mærke en faldende efterspørgsel på udlån. Ikke desto mindre oplever banken mindre fald end sektoren som helhed, hvilket tyder på, at banken så småt tager markedsandele.

Udlånsporteføljen er på 11.271 mio. kr., mens indlånene udgør 13.087 mio. kr., så banken har et indlånsoverskud på cirka 2 mia. kr., og dermed kan Banknordik tillade sig at tage det relativt roligt i kampen om de vigtige kunder.

- Vi tog et lån på 800 mio. kr. hos Nationalbanken gennem statens kreditfacilitet, men det var primært en måde at sikre os billig finansiering på i stedet for at gå ud og kæmpe for at tiltrække nye kunder. Når man kæmper om nye kunder bliver det tit dyrere, fordi man skal gøre det mere attraktivt for kunderne, så vi valgte at låne pengene hos Nationalbanken, fordi det simpelthen er en del billigere, siger Janus Petersen.

Banknordik, der fastholder forventningerne til 2012 om et resultat før skat i intervallet 80 til 140 mio. kr., har indtil videre i 2012 realiseret et overskud før skat på nøjagtig 80 mio. kr., og selvom Janus Petersen ikke vil udtrykke noget konkret, siger han dog til Ritzau Finans, at banken næste år håber på en egenkapitalforrentning på 12 pct., efter at have nået 3,3 pct. på årets første ni måneder - inklusive overtagelserne fra Amagerbanken.

Fremadrettet vil Banknordik holde sig til at drive bank og gå efter den organiske vækst, og Janus Petersen afviser at købe yderligere op i en banksektor, der ellers har været præget af høj konsolideringsaktivitet i 2012.

- Nu er vi lige kommet på plads efter overtagelsen af Amagerbanken, så nu vil vi gerne fokusere på det, vi synes, der er sjovt - nemlig at drive bank og gå efter organisk vækst, siger han.

Han siger samtidig, at bankens strategiske placeringer følger den overordnede plan om at holde sig til områder med høj befolkningskoncentration, og at Banknordik ikke har tænkt sig at udvide for udvidelsens skyld.

- Vi har cirka 50 pct. markedsandel på Færøerne og 25 pct. på Grønland. I Danmark er vi i de største byer, og vi vil være der, hvor der er vækst, lav risiko og omsætning at hente. Det er for eksempel hovedstadsområdet, trekantsområdet og de større byer som Odense, Aarhus og Esbjerg. Derudover er vi i randområderne, som jo er vores hovedmarked, siger Janus Petersen.


0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere