Del : SMS
Berlingske Business

Bankerne kæmper om mobilbetaling i butikkerne

butik
Overskrift
Det skal være muligt at betale med mobilen, når du er ved frisøren, på café og i sidste ende også i de store detailkæder. Foto:
 

Fronterne er trukket op mellem Danske Bank og de andre banker, når mobilbetaling i år for alvor rammer de danske butikker.

Artiklen fortsætter under annoncen

De populære mobilbetalingstjenester får snart en ny, smart funktion på CVet.

Hidtil har over én million danskere hentet en app fra bankerne, så de kan overføre penge mellem hinanden. Men i år kaster de to tjenester Mobile Pay fra Danske Bank og Swipp, som er et samarbejde mellem de øvrige banker, sig for alvor over butikkerne.

Det skal være muligt at betale med mobilen, når du er ved frisøren, på café og i sidste ende også i de store detailkæder.

mobilePay

»Vi kommer til at bruge rigtig meget tid på mobilbetaling til erhvervslivet,« siger Jesper Nielsen, direktør for forretningsudvikling i Danske Bank.

Også hos Jyske Bank, som tegner sig for en god del af Swipp-brugerne, er det vigtigt at komme ud i butikkerne. Søren Skouenborg, som er ansvarlig for mobilbank, fortæller, at man er i dialog med flere store detailkæder om løsningen.

Tidsplanen hos de to konkurrenter ser overraskende ens ud. Danske Bank forventer at lancere første skridt i starten af februar, hvor mindre erhvervsdrivende såsom frisører, taxaer og caféer i stor skala får mulighed for at tage betaling med Mobile Pay.

Samme model vil Swipp udrulle over de næste par måneder. Og inden året af omme, forventer man hos begge parter, at deres storstilede erhvervsløsning er klar, så kunderne kan hive mobilen op af lommen i stedet for Dankortet i supermarkeder og andre store kæder landet over.

I øjeblikket foregår betalingen via telefonnumre, men der skal findes en hel ny løsning, hvis det skal fungere i detailhandlen, mener begge. Danske Bank overvejer QR-koder og andre teknologier, og bankerne bag Swipp gør sig lignende overvejelser.

»Det skal minde om det flow, som kunderne kender. At man kommer ind, køber og går op til kassen og betaler. Det skal være lige så let som det er i dag,« siger Søren Skouenborg.

Ifølge ham er de erhvervsdrivende ekstra interesserede i Swipp, fordi det er billigere for dem end Mobile Pay. Sidstnævnte fungerer via dankortoplysninger, hvilket udløser et dankortgebyr til butikken, mens Swipp fungerer som deciderede bankoverførsler.

mobilePay_pris_Business

Det er i princippet gratis, men man vil dog indføre et gebyr, som så ligger et niveau under, hvad butikkerne skal betale for at tage imod dankortet.

Danske Bank meldte fredag ud, at man forlænger perioden, hvor Mobile Pay er gratis at bruge, frem til 2016. Swipp er i forvejen gratis, men Danske Bank har formået at få langt flest kunder i folden. Mobile Pay har således lige rundet én million downloads, mens kun 250.000 bruger Swipp.

Og mens Mobile Pay bliver brugt omkring 30.000 gange om dagen, er tallet for Swipp kun 17.000 - om ugen.

Begge venter dog at få flere brugere, og fordi butikkerne ikke kun behøver vælge én løsning, tyder det på, at man vil kunne betale med begge tjenester i en lang række butikker, inden året er omme.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere