Del : SMS

Banker vinder indrømmelser i Basel-regler for gæld

Banker
Foto:

En ny standard for bankernes gearing betegnes som en sejr for sektoren, vurderer ekspert.

Artiklen fortsætter under annoncen

Søndag godkendte en række centralbanker og myndigheder en ny international standard for bankers gearing, der er blevet kraftigt udvandet fra det oprindelige forslag efter lobbyisme fra banksektoren.

Det skriver Wall Street Journal.

Den nye standard er en del af den såkaldte Basel-III reformpakke for bankdrift, der træder i kraft i 2018.

Det var en større sejr for sektoren og banklobbyen end jeg havde ventet, udtaler Daniel Davies, analytiker i den franske storbank Exane BNP Paribas, til Financial Times.

Ændringerne i reglerne for bankdrift blev annonceret i Basel i Schweiz søndag og ventes at vække lettelse hos især de store investeringsbanker, der ellers ville have været tvunget til at skaffe adskillige milliarder ekstra i polstring for at leve op til kapitalkravene.

Med det nye regelsæt lettes der på kravene for finansielle produkter som derivater og genkøbsaftaler, der udgør en stor del af balancen hos investeringsbankerne.

Der bliver dog stadigt strammet en anelse i reglerne, således at de globale bankers gearing, der er mål for mængden af gæld i forhold til kapital, bliver hævet fra 3,8 pct. til lige over 4 pct.


Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.

Brandview produceres i tæt samarbejde med Public Impact, som er Berlingske Medias content marketing bureau. Læs mere om Public Impact og Brandview eller kontakt salgschef Suzie Hove på suzh@berlingskemedia.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

For under et år siden var olieprisen i frit fald. Hele verden holdt vejret og markederne skælvede af både glæde og gru. Men pludselig er der ingen, der taler om olie længere. Hør investeringsdirektør...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere