Del : SMS
Berlingske Business

Banker vil give syvårige betalingskort

 pix-hævekort
Foto:

I Norge kan børn ned til syvårsalderen få deres egne betalingskort - flere danske banker er klar til at kopiere konceptet.

Artiklen fortsætter under annoncen
Danske banker er klar til at udstede betalingskort til børn ned til syv år, så de kan svinge kortet i butikkerne i stedet for at skulle forbi banken for at hæve deres lommepenge. Det skriver Søndagsavisen.

I Norge har flere banker netop indført et særligt betalingskort til børn ned til syv år, og på den baggrund er den danske forbrugerombudsmand nu parat til at drøfte en tilsvarende model med de danske banker. Bankerne er positivt stemte over for idéen, viser en rundringning, som Søndagsavisen har foretaget blandt 10 af landets største pengeinstitutter.

Tre af bankerne er klar til at lave betalingskort til deres syvårige kunder, mens fem vil overveje det.

»Vi ser ikke nogen mening i, at børn skal gå rundt med kontanter. De risikerer at tabe dem, og så er de nemme ofre, når de går rundt med kontanter. De er bedre beskyttet, når pengene står på et kort med en pinkode,« siger Malene Morsing, der er afdelingsleder for betalingsformidling i Sydbank, til Søndagsavisen.

I Jyske Bank er man også begejstret.

»Men det skal være et debetkort, hvor man ikke kan overtrække, og forældrene kan gå ind og bestemme forbrugsgrænsen,« siger Lise Henriksen, seniorfagansvarlig for kort i Jyske Bank.

Den norske bank SpareBank 1 har siden sidste efterår tilbudt betalingskort til syvårige. Reglerne for kortet er udviklet i samarbejde med den norske forbrugerombudsmand og Barnevakten, der er den norske pendant til Børnerådet.

Forældrene bestiller det gennem deres netbank, og der må højest handles for 400 kroner om ugen på kortet. Desuden kan det ikke overtrækkes. Og det er netop i det lys, at Forbrugerombudsmanden nu er villig til at genoverveje aldersgrænserne i samråd med bankerne.

»Hvis der er et ønske om det fra bankerne, så er vi villige til at kigge på aldersgrænserne igen. Men det er helt afgørende, at vi kan sikre, at børnene og forældrene er trygge ved det,« siger Søren Iversen, jurist og chefkonsulent hos Forbrugerombudsmanden.

Birgitte Tufte, der er professor ved CBS og ekspert i børn, medier og forbrug, er ikke begejstret over, at børn helt ned til syv år skal kunne indtage butikkerne med betalingskort.

»Det er bankernes behov og ikke børnenes behov,« siger hun og pointerer, at kontanter tjener et pædagogisk formål, hvor børnene får en fornemmelse for penge på en meget håndgribelig måde.

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere