Del : SMS
Berlingske Business

Banker tjener stort på dine investeringer

pix-investering
ARKIVFOTO. Banker rådgiver i flere tilfælde deres kunder kun for egen vindings skyld. Foto:

Bankerne rådgiver deres kunder til at investere i deres egne investeringsforeninger og tjener kassen på det. Kunderne står tilbage som de store tabere, lyder kritikken, som af pensionschefer nu rettes mod bankerne.

Artiklen fortsætter under annoncen

Bankerne tjener stort på dine investeringer – og du står tilbage med de høje omkostninger. Flere pensionschefer kritiserer nu bankerne for at rådgive for egen vindings skyld og råde dem til at sætte pengene i aktivt forvaltede investeringsfonde. Det skriver Dagbladet Børsen i dag.

Ved at investere i de aktivt forvaltede investeringsfonde kan investoren få et afkast højere end markedsafkastet, men risikoen er større og omkostningerne langt højere. De ligger typisk på en to procent årligt, mens det ligger på omkring en halv procent hos de passive foreninger.

”Jeg tror fejlen ligger to steder. Dels kan det være i rådgiverens interesse at sælge et andet produkt, og så tror jeg også, at man som privat investor kan blive lokket af lodseddeltankegang,” siger Henrik Olejasz Larsen, der er investeringsdirektør i Sampension. Han mener, at de private investorer er på helt gal kurs.

pengesedler vifte

Til Børsen udtrykker han ovenstående og siger samtidig direkte, at han mener man som privat investor skal passe meget på med at lytte til sin rådgiver i banken, når denne foreslår at sætte pengene i en investeringsforening.

En ny analyse fra Copenhagen Business School viser, at af de samlet set 469 milliarder kroner, som investeringsforeningerne forvalter for mere end 800.000 danske privatkunder, så ryger 408 milliarder efter bankens anbefaling i bankernes egne investeringsforeninger.

”En privat investor bør helt sikkert satse på passiv investering. Det er jeg slet ikke i tvivl om,” siger Claus Jørgensen, underdirektør i pensionsselskabet PKA til Børsen.

Flere pensionschefer peger således på, at det stort set kun er bankerne, der tjener penge, når du investerer i aktivt forvaltede investeringsforeninger. Det er nemlig meget få aktivt forvaltede investeringsforeninger, der er de ekstra omkostninger værd for en privat investor.

Ny 1000_business

Professor Tom Engsted fra Aarhus Universitet lavede sidste år en omfattende rapport for Penge- og Pensionspanelet i samarbejde med DBS professor Michael Møller og daværende ATP fondsdirektør Bjarne Graven Larsen, der kortlagde de privates muligheder på investeringsmarkedet. Og konklusionen var klar:

”Bankerne tjener de fleste penge på de dyre aktivt forvaltede investeringsforeninger, og derfor forsøger de at sælge dem til kunderne. Men det er svært at klandre bankerne for at forsøge at tjene penge. Derfor er det vigtigt, at kunderne ved, at der også er andre muligheder,” siger Tom Engsted til Børsen.

Han råder derfor de private investorer til at fokusere på omkostningerne i stedet for afkastet. Markedet er, som det er, og en minimering af omkostningerne er derfor lettere at gøre noget ved. Kritikken af de aktivt forvaltede investeringsfonde mener kontorchef Christine Habel fra Finansrådet dog ikke, der er noget ved.

”Hvis en kunde har et ønske om at klare sig bedre end markedet, så er de aktivt forvaltede investeringsforeninger et godt produkt. Og vi har netop indført, at kunderne bliver gjort bekendt med de årlige omkostninger og også får at vide, hvis der er formidlingsprovision. Så jeg mener ikke, at der er noget at kritisere bankerne for,” siger Christine Habel til Børsen.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere