Del : SMS
Berlingske Business

Banker kan tjene milliarder på at droppe Dankortet

21BUSDetailhandel-Dankort-P.jpg
Det kan blive dyrt for forbrugerne, hvis bankerne vælger at fjerne deres opbakning til Dankortet og i stedet satse på egne betalingskort som eksempelvis Mastercard

Detailhandlen har netop holdt møde for bl.a. at diskutere Dankortets fremtid efter et salg af Nets. Bankerne kan nemlig tjene milliarder på at udstede egne kort eller f.eks. Mastercard. Men detailhandlen og forbrugerne får regningen.

Artiklen fortsætter under annoncen
At vende ryggen til Dankortet kan blive en gylden forretning for landets banker. For de kan tjene langt mere på at udbyde alternative egne kort som Mastercard og Mastercard Debet. Det skyldes, at de så typisk via en franchise-aftale med Mastercard deler det gebyr, der opkræves, når danskerne køber ind.

Når Dankort-udbyderen Nets formentlig i de kommende måneder bliver solgt til en udenlandsk aktør, vil bankerne således ikke længere have samme interesse i at bakke Dankortet op i fremtiden, advarer detailhandlen og konsulentfirmaet PlusCON.

Dankort.

Hos De Samvirkende Købmænd frygter direktør John Wagner en milliardregning, der i sidste ende vil ende hos forbrugerne.

»Detailhandlen kan ikke hente pengene ud af den blå luft, men kun hos kunderne. Det er klart, at det for bankerne er rart at få pengene ved at sælge Nets, men de vil også meget hellere have deres egne kort istedet for Dankortet. For det kan de tjene meget mere på end salget af Nets,« siger John Wagner.

nets556

Det er kun et år siden, at bankerne sidst sloges med detailhandlen for at få en aftale på plads. Ifølge Berlingske Business’ oplysninger gik bølgerne i forhandlingerne dengang så højt, at både Danske Bank og Arbejdernes Landsbank truede med at forlade Dankort-samarbejdet for at vælge andre løsninger til at udbyde kort, da Dansk Erhverv og Nets forsøgte at få en aftale på plads.

S Gruppem

Dankort-aftalen løber p.t. til 2020, og bankerne har forpligtet sig til at bakke aftalen op. Også efter et salg af Dankort-udbyderen Nets. Alligevel er detailhandlen så bekymret for situationen efter et muligt salg, at man onsdag holdt møde internt mellem brancheorganisationerne. Der blev fra baglandet presset på for, at Dansk Erhverv som fælles talerør for hele detailhandlen skulle stramme linjen.

Nordea markedsfører Mastercard

For bankerne har – også nu – mulighed for at udstede egne kreditkort uden om Dankortet, og det gør man også, forklarer Anders Jensen, Nordea-direktør, der indtil i dag har været tøvende med sin opbakning til Nets efter et salg.

Så� der er ikke tvivl om, at Nordea også i 2020 vil være en del af Dankortet, og at man ikke vil lave egne kort ved siden af?

»Nej, der er ikke nogen tvivl om, at vi er en del af den aftale, der er om Dankortet og en del af det samarbejde, der er.« Men vil I lave jeres egne kort ved siden af?�

»Det gør vi allerede i dag, men vi står fuldt og helt bag den nuværende aftale om Dankortet. Den sikrer, at der er et Dankort, der er rustet til fremtiden,« lyder det fra Anders Jensen, som allerede nu markedsfører Mastercard som konkurrent til Dankortet i Norden.

Peter Peter Peter Peter Peter

P.t. er de andre kort dog kun mindre spillere i forhold til Dankortet, som der er 4,5 millioner af i Danmark. I 2010 foretog hver dansker i gennemsnit 167 Dankort-transaktioner mod 30 med betalingskort.

Ingen sikkerhed for aftale

Men selv om bankerne op til salget af Nets udtrykker deres opbakning til Dankortet, vurderer John Wagner, at bankerne vil udbrede egne betalingskort og kreditkort, og det er ikke sikkert, at Dankortet som den meget billige betalingsløsning overlever efter den nuværende aftale udløber:

»Det bliver helt og aldeles afgørende for Dankortets fremtid, hvordan forhandlingsituationen bliver, når aftalen mellem detailhandlen og Nets udløber. Det kan blive så dyrt for detailhandlen, at det bryder sammen. Vi har ingen sikkerhed for, at der rundt om bordet er fælles interesse i at fastholde et betalingsmiddel, der er billigt for detailhandlen og for forbrugerne. Der er altså ingen garanti for Dankortets overlevelse på fem-ti års sigt,« siger John Wagner.

Bekymringen på den lange bane deles af Jens Birkeholm fra Dansk Detail.

Minister: Dankortet vil bestå

Men bankerne har forskellige interesser, idet de mindre banker alt andet lige bakker Dankortet mere op, mens de større banker vil have friere hænder. Hos Dansk Erhverv sætter markedsdirektør Henrik Hyltoft sin lid til, at andre betalingsløsninger vil konkurrere prisen ned.

»Det er rigtigt, at der venter en regning i milliardstørrelsen, hvis skiftet bliver til internationale betalingskort. Vi presser på for tredjeparts adgang til konti til at øge konkurrencen, så f.eks. Google kan få adgang til vores konti. Vi håber, at der sker noget på den innovative side. For i sidste ende er der kun kunderne til at betale enten direkte eller væltet over på varepriserne.«

18BUSVisa-dankort.jpg

Erhvervs- og vækstminister Henrik Sass Larsen sætter dog fortsat sin lid til, at Dankortet vil bestå på grund af den indgåede aftale, der løber til 2020.

»Sidste år lavede Dansk Erhverv og Nets en aftale, hvor de blev enige om de fremtidige rammer for Dankortets omkostningsstruktur, videreudvikling og modernisering. Jeg kan ikke at se, hvorfor Dankortet ikke længere skulle tilbydes danskerne, så længe forbrugerne ønsker Dankortet, og forretningerne er villige til at betale gebyret.«

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere