Del : SMS
Berlingske Business

Banker fusionerer lokalt - ikke ny storbank

sparekasse
Foto:

Nordjylland giver foreløbig den klareste indikation af, hvordan den videre konsolidering af den danske pengeinstitutsektor kan forløbe

Artiklen fortsætter under annoncen

Kun i Nordjylland er der for alvor kommet gang i fusionerne, og her er det typisk lokalbanker, der overtager andre lokalbanker for at indskrænke den lokale konkurrence og blive stærkere i deres traditionelle kerneområde.

Men også i resten af landet er det foreløbig kun meget få institutter, der ekspanderer uden for hjemegnen, og der er indtil videre ikke udsigt til, at konsolideringen skulle kunne skabe nye nationale aktører. Det viser Økonomisk Ugebrevs kortlægning af danske bankfusioner gennem de seneste par år. Kortlægningen viser også følgende andre tendenser:

Nordjylland i fokus

Ud af de 15 overtagelser af pengeinstitutter, der er sket hidtil i år (bortset fra Finansiel Stabilitets overtagelser), har de ni fundet sted i Nordjylland. Det er en markant forandring fra 2011, hvor to ud af 11 fandt sted i Nordjylland. Den stærkt stigende aktivitet i Nordjylland har flere forklaringer. Der er relativt mange små pengeinstitutter omkring og nord for Limfjorden og derfor et stort konsolideringspotentiale.

Udlånsfaldet er – så vidt Økonomisk Ugebrev hidtil har kunnet opgøre – særligt udpræget i denne landsdel, og behovet for at sammenlægge porteføljer og rationalisere administration bliver derfor større.

Fusionerne er lokale

I 10 ud af 15 bankfusioner er der populært sagt tale om, at pengeinstitutter fusionerer med deres nabo-institutter. I 2011 var det 8 ud af 11. Selv relativt store institutter som Sydbank og Spar Nord har med deres seneste overtagelser holdt sig til deres kerneområder, henholdsvis Sønderjylland og Nordjylland. Og i 2012 betegner de resterende fem overtagelser ofte blot et skridt ind i en tilstødende region. Institutterne fusionerer for at blive stærkere i deres lokalområde og for at indskrænke den lokale konkurrence. Når for eksempel Spar Nord i Aalborg overtager den betydelige regionale rival, Sparbank i Skive, og derefter ”tilpasser” priserne i det overtagne institut kan man se det som en del af denne proces.

Den lokale tendens, der reelt ses i konsolideringen, har flere gode forklaringer. Det kan være logisk, at et institut først vil forsøge at blive stærkere ved at rydde op i sit kernemarked, så det står stærkere som deltager i en eventuel senere national konsolidering. Grundlæggende hylder mange banker samtidig fortsat den lokale tilknytning og identifikation. Med overtagelser af nabobanken, køber de en vigtig konkurrent, erhverver en velkendt virksomhedskultur og bliver på et marked, som de kender godt.

I realiteten har selv de større regionale institutter ikke foreløbig i 2012 bidraget til at skabe nye, mere slagkraftige konkurrenter og interessante alternativer til de egentligt landsdækkende banker, som Danske Bank, Nordea og Jyske Bank. Men det er naturligvis muligt, at det bliver næste fase af konsolideringsprocessen.

Prøv Økonomisk Ugebrev i en måned for kun 500,- kr.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere