Del : SMS
Berlingske Business

Bank-skepsis trumfer EU-skepsis

pix-eu
Sev modstandere af den europæiske union - her med både flag og parlamentsbygningen i Bruxelles som bagrund - kan se fordele ved samarbejde. Foto:

Et stort flertal af danskerne går ind for det fælles europæiske banktilsyn og ønsker ikke en folkeafstemning, viser ny måling. Den danske EU-skepsis overtrumfes af vreden mod bankerne, vurderer eksperter.

Artiklen fortsætter under annoncen

Danske banker skal i fremtiden kontrolleres af Den Europæiske Centralbank. Det mener et stort flertal af de danske vælgere ifølge en ny meningsmåling, foretaget af TNS Gallup for Berlingske Nyhedsbureau.

Ifølge målingen støtter hele 68 procent af vælgerne dannelsen af et fælles europæisk banktilsyn, mens kun 18 procent er imod tilsynet. Samtidig siger 53 procent af de danske vælgere, at der ikke er brug for en folkeafstemning om Danmarks deltagelse i tilsynet. Flertallet er således klar til at overlade beslutningen til politikerne i Folketinget.

Umiddelbart kan målingen tolkes som et tegn på, at der er sket et skifte i den danske holdning til EU. Under den økonomiske krise er skepsissen over for unionen og især over for den fælles valuta vokset, men EU-forskere advarer mod at tro, at danskerne pludselig er blevet lunere på fællesskabet.

- Jeg tager meningsmålingen som et tegn på, at danskernes skepsis over for bankerne er større end deres skepsis over for EU, siger professor Thorsten Borring Olesen fra Institut for Kultur og Samfund på Aarhus Universitet.

Den analyse er adjunkt Rebecca Adler-Nissen fra Center for Europæisk Politik ved Københavns Universitet enig i.

- Befolkningerne i Europa har fået et mere kritisk syn på bankernes rolle i kølvandet på den økonomiske krise. Bankerne er måske ligefrem blevet en fælles fjende, som europæerne samles om. Det er i hvert fald blevet meget populært at kræve tilsyn med finanssektoren, også dybt ind i borgerlige kredse og blandt bankerne selv, forklarer hun.

- Jeg tror ikke, at meningsmålingen skal ses som et udtryk for, at skepsissen over for EU er væk. Resultatet ville sandsynligvis være et andet, hvis man ville give EU kontrol over et anden sektor i det danske samfund, siger Rebecca Adler-Nissen.

Ifølge professor Peter Nedergaard fra Københavns Universitet ønsker danskerne et EU, hvor de kan vælge til og fra, tage forbehold på nogle områder og gå fuldt med på andre.

- Vi har en forbrugerkultur i forhold til EU. Ser vi en god vare, lægger vi den i kurven, mens vi lader de mindre gode blive stående på hylden. Banktilsynet bliver set som en god vare, mens danskerne mener, at euroen både er dyr og har overskredet sidste slagsdato, forklarer han.

Peter Nedergaard vurderer, at den danske tilgang til unionen breder sig blandt befolkningerne i de øvrige lande, og derfor er det vigtigt, at EU leverer resultater til fordel for borgerne, hvis samarbejdet fortsat skal være relevant.

Professor Thorsten Borring Olesen mener, at EU har en chance for at vende den tiltagende modstand mod unionen, hvis tiltag som det fælles banktilsyn bliver en succes.

- Opbakningen til EU hænger på, om man oplever EU som troværdigt instrument til at løse de økonomiske problemer, understreger han.

- Hidtil har fortællingen været, at EU har været med til at uddybe krisen, men hvis banktilsynet glider ind i generelt billede af EU som handlekraftig, kan man godt skabe en fortælling, der siger, at EU har spillet en væsentlig rolle i at bremse krisen. Det kan bidrage til at vende stemningen og få europabarometeret til at stige, siger Thorsten Borring Olesen.

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere