Berlingske Business
17:50Business Live er tilbage i morgen kl. 7

Bank-ekspert: "Smartest at stikke cigaren ind"

pix-db
Danske Banks image er blevet ridset efter den seneste reklamekampagne. Nu har topchefen beklaget bankens politik før krisen. Foto:

Konkurrenterne gør klogt i ikke at pege fingre efter Danske Bank-topchefens bodsgang, vurderer chefen for bankportalen Mybanker.

Det er småt med kommentarer fra konkurrenterne efter Danske Banks bodsgang i Politiken torsdag. Og spørger man bankportalen Mybankers direktør John Norden, så gør de nok klogt i samme.

Danske Banks topchef Eivind Koldings overraskede kronik, hvori han blandt andet erkender, at banken blev "fartblind" i årene op til krisen, viser, at banker godt kan krybe til korset og komme med en slags undskyldning. Men de seneste ugers ophedede debat om Danske Banks nye reklamekampagne, hvor den under banneret "new standards" forsøger at nærme sig kunderne, viser også, at finanssektoren ikke har særligt meget goodwill blandt kunderne.

Det betyder i Mybanker-chefens optik, at banker skal være parate til at tage en omgang tæsk, hvis de stikker snuden for langt frem.

"Det vil sikkert være en klog strategi at tænke, at man ikke skal trække hovedet op af busken. Man risikerer at få hugget det af. Det som sektoren måske har glemt, er nok, at selv om man leger struds og gemmer hovedet, så kan kroppen altså stadig ses," siger John Norden med henvisning til det dårlige image, bankerne lider under.

Mens flere organisationer og politikere har været ude og kommentere Eivind Koldings kronik, så er det småt med reaktioner fra de konkurrerende banker - deriblandt Jyske Bank og Sydbank, som ikke ønsker at kommentere sagen over for Berlingske Business.

Direktøren for sitet Mybanker mener, at banksektoren gør klogt i ikke at stikke snuden for langt frem - og blive fristet til at skyde skylden over på branchens storebror i form af Danske Bank.

"Jeg tror, de skal holde sig for gode til at komme med noget som helst. Når man peger med en finger, er der tre, der peger den anden vej. Jeg tror det er smartest at stikke cigaren ind, når man er i branchen. Det er nok klogt," siger han.

Problemet er, at det godt kan være, at det er Danske Bank, der har trukket nogle af de største overskrifter i forbindelse med krisen og tiden derefter. Men når alt kommer til alt, så var Danske Bank jo langt fra det eneste pengeinstitut, der var særdeles risikovillig og - set i bakspejlet - alt for aggressiv.

John Norden peger på, at det er meget muligt, at Eivind Kolding i kronikken taler om Danske Bank - men når det kommer til stykket, så er det hele banksektorens historie, han fortæller.

"Danske Bank og hele sektoren er noget af det samme. Det, som Danske bank har været ude i, er jo en spejling af, hvad hele sektoren har været igennem. Han taler selvfølgelig om sin egen bank, men dermed ikke sagt, at andre ikke kan nikke genkendende til eksempelvis strukturerede produkter, specielle investeringer og lignende," siger John Norden til Berlingske Business og tilføjer:

"Sektoren må som helhed acceptere, at den også har overtræk på kontoen, når det kommer til deres image."

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen