Del : SMS
Berlingske Business

ATP i overraskende alliance om Dankortet

Dankort.
Kampen om hvem der i fremtiden skal eje Dankortet, Betalingsservice og NemID spidser til. Foto:

Den danske pensionskæmpe ATP er overraskende gået sammen med de amerikanske kapitalfonde Advent og Bain om et bud på Dankort-ejeren, Nets. Konsortiet ligner en tidlig favorit i budkampen om Nets, som ventes solgt inden sommeren 2014.

Artiklen fortsætter under annoncen

Kampen om hvem der i fremtiden skal eje Dankortet, Betalingsservice og NemID spidser til. Bag store dele af betalingsinfrastruktur i Danmark står nemlig selskabet Nets, der er sat til salg. Mandag var det deadline for første budrunde i den hemmelighedsfulde kamp om Nets, og en favorit begynder så småt at tegne sig.

Ifølge Berlingskes oplysninger har den danske pensionskæmpe ATP nemlig overraskende valgt at gå sammen med de to amerikanske kapitalfonde Advent og Bain i et bud på Nets. Og ATP er vigtig at have med på sit hold, fordi ATP med de mange tvangsopsparede milliarder fra danskerne kan give den tillid til videreudviklingen af Nets, som er nødvendig for at løbe med Nets, der i dag er ejet af bankerne og Nationalbanken.

ddbb

Det var ellers ventet af mange, at ATP ville gå sammen med den nordiske kapitalfond EQT, der arbejder sammen med amerikanske Goldman Sachs om et køb af Nets. EQT og ATP havde succes med det fælles ejerskab af KMD – det tidligere Kommunedata – og ATP er ved at investere milliarder i DONG Energy sammen med netop Goldman Sachs.

Kamp om ATPs gunst

Der har ifølge Berlingskes oplysninger været kamp om at få ATP med på sit hold, netop fordi ATP kan fungere som en slags »garant« over for de sælgende banker, der efter salget fortsat er afhængige af at købe services fra Nets i stor stil.

Det normalt velunderrettede MergerMarket, som har specialiseret sig i viden om virksomhedshandler, berettede også fredag, at ATP skulle være gået sammen med Advent og Bain.

Dankorttal tegner godt for julehandel Nationalbanken vil redde d

Selv er såvel ATP som Advent og Bain tavse om alliancen og ønsker ikke at kommentere Berlingskes oplysninger. Men ATPs valg må ses som et væsentligt rygstød til Advent og Bain. Man kan sige, at ATP har haft mere eller mindre frit valg af partnere, og ATP har altså vurderet, at et makkerskab med Advent og Bain giver de bedste muligheder for et succesrigt ejerskab af Nets. Det er især Advent, der har erfaringer med danske IT-selskaber. Sidste år købte Advent KMD af netop ATP og EQT og helt tilbage i 2000 var det Advent, der købte Cybercity af Klaus Riskær Pedersens familiefond.

Advent og Bain ejer desuden allerede selskabet WorldPay, der er nr. 3 i Europa på området for betalingsservices. Her er Nets nr. 2 i Europa kun overgået af franske Atos, der også er med i budkampen om Nets.

Ifølge Berlingskes oplysninger er det dog ikke umiddelbart planen at fusionere Nets og WorldPay sammen, hvis Advent, Bain og ATP løber med Nets.

Stor betydning for Danmark

For Danmark og danskerne er salget af Nets en vigtig begivenhed. Ikke kun fordi Danmarks Nationalbank ejer lige knap ti procent af Nets, men fordi Nets ganske enkelt står for en lang række helt centrale processer, når danskerne betaler med kort eller overfører penge elektronisk. Og selskabet sidder på en lignende dominerende position i Norge, ligesom der er ekspanderet ind i Finland og Sverige. Det er vigtigt, hvem der kommer til at eje Nets, fordi ejerne skal kunne videreudvikle Nets. Og som de store problemer med NemID har vist, er det ikke nemt at lave velfungerende IT-systemer, der både skal være brugervenlige og så stærkt krypterede, at selv de bedste hackere ikke kan bryde igennem.

NETS

Hos Nationalbanken vil underdirektør Karsten Biltoft ikke oplyse, hvad Nationalbanken lægger mest vægt på i salget af Nets, men understreger dog, at danskerne ikke skal frygte en ny ejer af Nets.

»Vi er ikke en naturlig medejer af Nets længere, fordi selskabet har udviklet sig til et stort og mangeartet IT-selskab. Vi er heller ikke bekymrede for at sælge vores ejerandel, fordi det ingen betydning har for vores overvågning af den systemisk vigtige betalingsinfrastruktur, som Nets står for,« siger Karsten Biltoft.

Budkamp kan presse prisen op

I første omgang er der blevet gættet på en pris for Nets på mere end ti milliarder kroner, og med hele 15 prækvalificerede konsortier til at byde i første budrunde, kan prisen blive presset op. Hvor prisen ender, kommer dog i høj grad til at afhænge af, hvilke langsigtede kontrakter på Nets’ services de sælgende banker får med i salget. Udover Nationalbanken er de største Nets-aktionærer Nordea, Danske Bank og den norske storbank DNB.

Med i budkampen er desuden den europæiske kapitalfond Permira, der ifølge MergerMarket har slået sig sammen med den canadiske pensionskasse CPP. Også den nordiske kapitalfond Nordic Capital og en lang række amerikanske kapitalfonde er med i kampen, mens det blandt de industrielle spillere er franske Atos og amerikanske Mastercard, der ligner de bedste bud på en køber.

Omkring en håndfuld konsortier vil nu få lov til at komme i datarummet, men på grund af den store kompleksitet i Nets’ mange forretninger, bliver det sandsynligvis først hen på foråret, at det bliver afklaret, hvem der løber med Nets.

Dankort_Udbud_Business

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere