Del : SMS
Berlingske Business

Arbejdsmarkedets most wanted

Arbejdsmarkedets most wanted - 1
Mange danske virksomheder har fortsat problemer med at finde folk. Foto:

Det danske arbejdsmarked hungrer stadig efter arbejdskraft. De sværeste jobs at afsætte er stillinger i landets børnehaver og restauranter.

Artiklen fortsætter under annoncen
Tusindvis af stillingsopslag samler støv i danske virksomheder. På landsplan har danske virksomheder nemlig forgæves forsøgt at rekruttere til 39.000 stillinger i perioden fra december 2007 til april 2008.

Ved sammenligning med samme tidslomme året før er rekrutteringsproblemerne faldet med godt 20.000 ansatte.

Det viser en undersøgelse af arbejdsmarkedets første halvår af 2008 lavet af Rambøll Management på grundlag af interviews med 14.185 virksomheder. Men de danske virksomheder kan ikke slappe af, selv om tallene i undersøgelsen ser gradvist bedre ud i forhold til sidste år. Det forklarer Flemming Ibsen, der er arbejdsmarkedsforsker ved Ålborg Universitet.

”Det er et tegn på, at mange virksomheder stadig ikke kan få den arbejdskraft, som de behøver. Derfor er der på kort og langt sigt og behov for at udvide arbejdsstyrken i Danmark,” siger han.

Færrest pædagoger
Øverst på listen over 50 stillinger, der er svære at få ansøgere til, ligger pædagogerne. Institutionerne har forgæves forsøgt at ansætte omkring 1.400 pædagoger i første halvdel af 2008. Det billede kan Henning Pedersen, formand for BUPL, genkende.

”Der er for få pædagoger. Det har vi har kunnet mærke i hele landet i perioden, og der var mange, forskellige kommuner, der søgte personale,” siger han.

Virksomhederne har forgæves prøvet at rekruttere 1.400 pædagoger til landets institutioner. Det er på trods af at, omkring 1.000 ledige har svaret i undersøgelsen, at de kunne opfylde kriterierne til et job som pædagog. Samme billede tegner sig for pædagogmedhjælperne.

Her svarede 6.000 af de ledige, at de ville kunne passe et af de udbudte jobs. Alligevel har virksomhederne forgæves forsøgt at rekruttere pædagogmedhjælpere til omkring 700 stillinger. Det har haft en direkte konsekvens for legestuerne rundt omkring i landet., fortæller Henning Pedersen.

”Når der ikke ansættes pædagoger i det omfang, som institutionerne har brug for, så må man i stedet vælge at ansætte en ufaglært. Det har betydning for den måde, man tilrettelægger institutionen på. Man kan ikke yde den samme støtte til børn og unges udvikling,” siger han.

Han påpeger, at en del af forklaringen på problemerne med rekruttering skyldes, at efterspørgsel og udbud ikke mødes samme sted i landet.

”I undersøgelsens periode har der ikke været overensstemmelse mellem det sted, hvor jobbet bliver udbudt, og der hvor de arbejdsløse pædagoger er. I hovedstaden og Nordsjælland kan det være meget vanskeligt at skaffe pædagoger, fordi der er ikke så stor ledighed i det område,” siger han.

Undersøgelsen viser, at 60.000 mennesker var ledige i over tre måneder af undersøgelsens tidsrum. Gennemsnitligt kunne de hver især opfylde to af de typer af arbejde, som listen med rekrutteringsproblemer viser.

Færre forhindringer forude
Ifølge Flemming Ibsen kan de færre rekrutteringsproblemer i forhold til samme periode i 2007 betyde, at nogle af knuderne på arbejdsmarkedet være på vej til at blive løst op.

”Det afspejler en begyndende lavkonjunktur, at virksomhedernes rekrutteringsproblemer er faldende. Og det kan formentlig blive forstærket det næste halvår af 2008 og 2009. De fleste prognoser siger, at ledigheden vil stige og det er det samme som at sige, at rekrutteringsbehovet bliver mindre. Presset på arbejdsmarkedet tager gradvist af,” forklarer han.

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere