Del : SMS
Berlingske Business

Modens næste giganter?

Modens næste giganter? - 1
Overskrift
Den danske modebranche er domineret af få store, succesfulde spillere, men i takt med at dansk mode får mere succes herhjemme såvel som i udlandet, bliver der mere plads til nye spillere. Her er det ved åbningen af modugen i Bella Centret. Foto:
Modens næste giganter? - 2
Overskrift
Eva Kruse, direktør for Danish Fashion Institute giver sit bud på, hvilke modevirksomheder, der kommer til at rykke stort fremover. Foto:

Den danske modebranche er domineret af få store, succesfulde spillere, men i takt med at dansk mode får mere succes herhjemme såvel som i udlandet, bliver der mere plads til nye spillere. Men hvilke modevirksomheder bliver de næste giganter?

Artiklen fortsætter under annoncen
IC Companys, BTX Group og Bestseller. Den danske modeindustri har gennem længere tid være domineret af disse giganter, der har enorm succes herhjemme såvel som i udlandet.

Således er det fortsat brands som Vero Moda, Brandtex og Inwear, der trækker tallene op, når den danske modeeksport til udlandet opgøres, men også mindre brands som Munthe plus Simonsen, Bruuns Bazaar og DAY er gennem de sidste par år begyndt at blande sig.

Business.dk har bedt Eva Kruse, direktør for Danish Fashion Institute om at udpege en håndfuld af de danske modevirksomheder, der efter hendes mening, har det største internationale forretningsmæssige potentiale.

”De mest driftige i dansk mode,” som hun selv beskriver det. Hvilke hun har valgt, kan du se i billedserien til højre, men hvad er det egentlig der skal til, for at en dansk modevirksomhed kan få eksportsucces?

Lokal styring vigtig
”Det er svært at pege på én ting, der er afgørende for en hel branche, for der er stor forskel på de enkelte virksomheder og mærker. Men det, som gælder for alle, er nok, at man ikke kan sidde i lille Danmark og prøve at styre den udenlandske del. Det er vigtigt, at man har en lokal tilstedeværelse, og at man har markedsføringskroner nok til at gøre sig synlig på det enkelte marked, man gerne vil ud på,” siger Eva Kruse.

Ifølge de seneste tal fra Danmarks Statistik steg eksporten af tøj 15 procent til 2,2 milliarder kroner i april i forhold til samme tid sidste år.

Og at moden er blevet en uundgåelig del af dansk erhvervsliv satte økonomi- og erhvervsminister Bendt Bendtsen (K), streg under, da han i foråret udpegede modebranchen som den første af fire danske oplevelseszoner, med et tilskud på 8,3 millioner kroner til at styrke dansk modes eksport og berømmelse.

Ikke til korte investeringer
Samtidig kaster flere investorer sig over modevirksomheder. Eksempelvis købte kapitalfonden Axcel i 2006 70 procent af aktierne i Noa Noa, mens islandske Baugur købte halvdelen af Day – Birger et Mikkelsen. Og den slags investeringer vil der komme flere af, spår Eva Kruse.

”Mode har ellers været et erhverv, der ikke typisk blev investeret særlig meget i, det blev nærmere overset til fordel for andre brancher, for mange investorer har været usikre på området, og jeg tror, mange har følt, at de har manglet de kompetencer, der er krævet for at lede en modevirksomhed. Men nu er det som om berøringsangsten er ved at forsvinde, og der er mere tillid til at dansk mode har en plads på det globale marked, og den udvikling kommer til at betyde, at der er flere, der tør investere i moden.”

Hun advarer dog investorerne om at kaste sig over branchen i håbet om et hurtigt udbytte.

”Du kan ikke gå ind i en modevirksomhed med en kort exit-strategi. Det kræver langsigtede strategier for det tager tid at lave en ordentlig brandopbygning, og skabe den rette identitet for virksomheden, som i sidste ende er afgørende. Det betyder at du ikke kan gå hurtigt ind og ud med et stort overskud, men skal være lidt mere langsigtet. Så kan du til gengæld også høste rigtig store overskud.”

Se her hvilke 4 modevirksomheder, der bliver de næste giganter:4 modevirksomheder du skal holde øje med

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere