Del : SMS
Berlingske Business

Forbrugertæsk til Bestseller

bestsellerpieces

Bestseller er på flugt fra egne løfter om at tage forbrugernes sikkerhed alvorligt, lyder kritikken, efter at modegiganten har solgt tørklæde med store mængder giftstoffer.

Artiklen fortsætter under annoncen

Den danske modekoncern Bestseller er for dårlig til at informere forbrugerne om kræft- og allergirisiko i dens tøj, mener Forbrugerrådet.

Den alvorlige kritik kommer, efter at Bestseller har oplyst sparsomt om kræftrisikoen ved et tørklæde af mærket Pieces, som den er i færd med at trække tilbage fra 19 lande heriblandt Danmark.

Se også: Bestsellers mange stykker farligt tøj

"Man skal give forbrugerne de væsentlige oplysninger, man har, når man trækker produkter tilbage. Bestseller bør nævne, hvor høj koncentrationen er af azofarvestoffet i produktet, som de trækker tilbage og så sætte tallet i forhold til den grænseværdi, som der er i lovgivningen," siger Rasmus Kjeldahl, direktør i Forbrugerrådet. 

19 gange farligere end tilladt

Det er oplysninger om, at der er store mængder azofarvestof i tørklædet, som bekymrer forbrugernes vagthund. Bestseller har i dens tilbagekaldelse undladt at fortælle forbrugerne, at der er tale om hele 19 gange større indhold end EU's tilladte grænseværdi. Denne information er kun tilgængelig for forbrugerne, hvis man søger aktindsigt i sagen hos Miljøstyrelsen.

"Jeg undrer mig over, hvorfor man ikke gør sig mere umage med at oplyse om risikoen. Det bør en ansvarlig virksomhed gøre," siger Rasmus Kjeldahl.

Bestseller viser desuden mangel på ihærdighed og omtanke ved de mediekanaler, som koncernen har brugt til sine tilbagekaldelser i dag, mener han. Ved tidligere tilbagekaldelser for få måneder siden fik fans af Bestsellers mærker direkte besked via det sociale medie Facebook på mærkernes såkaldte Facebook-væg. Men denne gange har Bestseller intet skrevet på Facebook-væggen for mærket Pieces, hvor cirka 29.000 fans ellers følger med i nyheder om produkterne fra Pieces.

"Bestseller bør annoncere der, hvor man har en forventning om, at brugerne af produktet er, og derfor forstår jeg ikke, hvorfor man ikke fortæller sine facebook-fans om produktet," siger Rasmus Kjeldahl.

Har råd til at gøre opmærksom på risiko

Andre store virksomheder som H&M og IKEA har været langt mere ihærdig med at kalde sine produkter hjem, og det bør Bestseller lære af, mener Kjeldahl.

"Når man har råd til at køre dyre reklamekampagner for ens produkter, så har man også råd til at gøre opmærksom på, når et produkt er farligt og skal trækkes tilbage," siger han.

Løftebrud

Da Berlingske 7. juli kunne afsløre, at Bestseller havde solgt børnetøj med kræftfremkaldende stoffer og tilbageholdt oplysninger for både forbrugere og myndigheder lød det prompte fra koncernens kommunikationschef, at man "allerede nu [har] besluttet at ændre procedurerne, således at vi i eventuelle fremtidige situationer vil annoncere i dagspressen."

Dette løfte brød Bestseller dog allerede for en måned siden, da mere kræftfremkaldende tøj skulle kalde tilbage.

Berlingske har i dag bedt Bestseller om et interview, men koncernen meddeler, at den ikke vil lade sig interviewe om sagen. I en skriftlig kommentar lyder det dog, at Bestseller følger Miljøstyrelsens anbefalinger på området.

Note: Efter Berlingskes henvendelse har Bestseller lagt et link ud, der henviser til tilbagekaldelsen, på Facebook-væggen for mærket Pieces."

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere