Del : SMS
Berlingske Business

Hvem vinder kampen om marketing-kronerne?

 Peter Gottfredsen, nordisk CEO for Omnicom Media Group.
Peter Gottfredsen, nordisk CEO for Omnicom Media Group.

Marketing kan komme til at spille en nøglerolle i 2013, men det kræver, at marketingdirektøren griber mulighederne i business intelligence.

Artiklen fortsætter under annoncen

Årets store tendens-analyse, Trends'13, blev mandag 26. november præsenteret for en eksklusiv skare i Berlingskes konferencelokale i Pilestræde under overskriften: Hvem vinder kampen om marketingkronerne?". Analysen fortæller, at næste år ikke behøver at blive så ringe endda. De store annoncørers marketingchefer (39%) tror, at budgetterne vokser, mens kun det halve (19%) spår, de formindskes.

Se pdf af undersøgelsen her: Trends 13

Nu er marketing notorisk optimistisk, og hele 57% tror på, at deres egen virksomheds omsætning vokser. Kun 11% tror, deres egen virksomhed går i bakgear. Optimismen slår også igennem, når de store annoncører skal forecaste, hvordan forbrugerne reagerer.

Hele 36% tror, at forbrugerne bruger mere næste år end i år. 53% tænker uændret forbrug, mens 11% tror på retræte med kreditkortet. Sjovt nok har Megafon også spurgt forbrugerne, hvordan de selv ser ind i 2013, og kun 18% mener, at de udvider brugen af købeknappen. 55% siger ”uændret.”

Skal vi tolke forskellen igennem de venlige briller, lyder det således: Virksomhederne ved godt, at de selv har afgørende indflydelse på forbruget, og at de derfor dels ruster sig til at skubbe forbrugerne i retning af action, og dels vitterlig tror på, at markedet ændrer sig. Boligpriserne er begyndt at stige i hovedstaden, og bilsalget er igen på vej frem.

Efterlyser digitale kompetencer

Men et er at være optimistisk. Noget ganske andet er, om man er rustet til at omsætte mulighederne til resultater. Peter Gottfredsen, nordisk CEO for Omnicom Media Group, tvivler:

"Min betænkelighed er følgende: Digitaliseringen har fuldstændig ændret grundlaget for at arbejde med markedsføring, og i mange virksomheder også for salg og distribution. Det betyder, at der er store muligheder for at styrke den kommercielle fremdrift, men mange steder er det uklart, hvem der skal påtage sig ansvaret for at drive udviklingen, og derfor sker der ofte ingenting."

"Min holdning er, at marketing er det naturlige sted at placere ansvaret, men virksomhederne er generelt for langsomme til at etablere den infrastruktur og organisation der skal til.”

Og det gør de ikke fordi?

"Blandt andet fordi at ikke alle direktionerne har set, at digitaliseringen giver nye muligheder og udfordringer – både strategisk og taktisk. Hvis vi ikke indser, at it er meget mere end blot en back office-funktion, kan man ikke klare sig i konkurrencen med mere dynamiske og fleksible konkurrenter."

Hvor efterlader det marketing?

"I en nøglerolle, men det kræver at de har kompetencerne og den fornødne opbakning fra den øverste ledelse. Det er da forfriskende, at marketing i trends-analysen ser optimistisk på 2013, men hvis ikke de forstår, hvordan digitaliseringen giver dem virkeligt effektive værktøjer via for eksempel Big Data og business intelligence, og direktionen heller ikke investerer i den retning, kan jeg være bekymret for, hvorvidt optimismen for 2013 står på et solidt fundament. Jeg forudser, at 2013 bliver et udskilningsløb for mange virksomheder, hvor de nye kompetencer og organisationens fleksibilitet bliver afgørende," siger Peter Gottfredsen.

Trends 13

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere