Berlingske Business
LIVE
13:05 Pandora-aktie stiger efter partners flotte regnskab

Voldsomt fald i antallet af virksomhedshandler

Der er sket meget siden jubel-årene 1999 og 2000, hvor prisen var det mindste problem, når en virksomhed skulle handles. Især

teknologi-virksomhederne, for de var alligevel blevet mere værd dagen efter. I dag har piben fået en anden lyd, og priserne

er raslet ned, så køber og sælger i dag har noget sværere ved at finde hinanden.



Antallet af virksomhedshandler

er som følge heraf styrtdykket de seneste to år. Samtidig er værdien af danske virksomheder faldet markant i samme periode.





Det viser en analyse foretaget af det amerikanske analyseinstitut Dealogic, der har lavet beregningerne for KPMG Corporate Finance. Sammenlignet

med rekordåret 2000, hvor der blev gennemført handler med danske virksomheder for en værdi af 169 mia. kr., er

niveauet i 2002 faldet til lidt over en fjerdedel, nemlig 44 mia. kr., mens antallet af handler i samme periode er falder med godt

40 pct. fra omtrent 460 i 2000 til 269 i år.



Konklusionen ville tilsyneladende have været endnu mere trist, hvis

ikke venturekapitalister og private equity-fonde i samme periode havde øget sine aktiviteter.



- Det er dem, der har igennem

længere tid har lagt bunden for mange virksomhedshandler, siger chef for KPMG Corporate Finance Søren Milner.



Han

vurderer, at niveauet med sandsynligvis har nået bunden, men mener dog stadig, at der er en række faremomenter, der kan

øge risikoen for, at markedet tager endnu et dyk - et såkaldt double dip.



- På den ene side har vi set en

stigning i aktiviteten i slutningen af 2002, som antyder, at niveauet vil stige i starten af 2003. På den anden side ligger

der nogle eksterne faktorer og lurer rundt om hjørnet: Hvad vil en krig i Irak betyde og hvornår kommer den tyske økonomi

på ret kurs igen? Det er nogle af de ting, der gør, at det er svært at vurdere, hvordan fremtiden kommer til at

forme sig, siger Søren Milner.

Ejerskifte står i stampe

Fremstilling og produktions-virksomheder er stadig

rimelig omsættelige, mens det ikke overraskende stadig ser sort ud for firmaer i teknologi-, medie- og underholdningsbranchen.

Markedet for handel med små og mellemstore virksomheder er tilsyneladende ikke faldet så drastisk, som i den tungere afdeling.

Der er dog tale om et mærkbart fald i branchen generelt, vurderer flere virksomhedsmæglere. Her er det ikke overraskende, at

mange generationsskifte-virksomheder er svære at sælge i øjeblikket. Køberne til den slags virksomheder

er i mange tilfælde enkeltpersoner, som pga. stigende forsigtighed hos banker og andre finansieringskilder ikke har de samme

muligheder som tidligere. Trods de lave priser.



- Hvis man er finansielt stærk, så er det nu der skal handles, siger virksomhedsmægler

Morten Poulsgaard fra mæglerfirmaet Advizer.



Nedgangen sker også i de såkaldt strategiske salg - industrielle

salg. Her er årsagen, ifølge Morten Poulsgaard, at ejerne af den type virksomheder, der er strategisk interessante for

andre i branchen, i mange tilfælde selv er herre over, hvornår de vil sælge.



- De fleste er ikke pressede af,

at de snart er ved at nå en alder, hvor de er nødt til at afhænde virksomheden. Derfor står de langt stærkere

i en forhandlingssituation. Og de har samtidig bedre mulighed for at vente på bedre tider, siger Morten Poulsgaard.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen