Berlingske Business
LIVE
11:26 Gyldendal leverer nyt underskud - aktie falder

Virksomheder i oprør over fup-fakturaer

Så er det igen sæson for fupfakturaer. Virksomheder og organisationer landet over har således modtaget en faktura

på knap 5.000 kr. for en ydelse, de aldrig har købt fra et firma, de aldrig har hørt om.



Fakturaens afsender

er firmaet Keyworld Nordic, der har adresse på Jagtvej i København. Med fakturaen satser man på at udnytte den

forestående højtid til at indkræve penge, selvom man ikke har solgt noget.



I juletiden vil mange af de ansatte

rundt om i regnskabs- og økonomiafdelingerne nemlig være på ferie og afløst af vikarer.



Og det øger

sandsynligheden for, at fakturaen uden videre bliver betalt. Vikarerne kan nemlig have tilbøjelighed til bare at betale regningen

uden at tjekke, om virksomheden rent faktisk har købt den vare, man opkræves betaling for.



- Det her er en ustyrlig

fræk måde at drive forretning på. Jeg har aldrig været i kontakt med det firma og ønsker ikke at købe

noget fra dem, og alligevel får jeg en regning. Det gør mig simpelthen rasende, siger Kristian Dines Jensen, indehaver

af rådgivningsfirmaet DJ Consult.



Han er én blandt utallige vrede læsere, der har gjort ErhvervsBladet opmærksom

på fænomenet.



Samtidig har Kristian Dines Jensen taget det næste skridt og meldt Keyworld Nordic til politiet.











Fuldt

lovligt

Fakturaen fra Keyworld Nordic lyder på 4.975 kr. og skal betales senest juleaften.



Med fakturaen følger

et dobbeltsidet brev, der fortæller om det "supertilbud", som Keyworld Nordic tilbyder modtageren i form af et søgenavn

på internettet.



Med småt oplyses det, at såfremt man ikke ønsker at købe dette navn, kan man

blot smide fakturaen væk - dermed vil man dog også gå glip af at deltage i en konkurrence. Og den oplysning betyder,

at fremgangsmåden med den overraskende faktura faktisk er fuldt lovlig.



- Man kan selvfølgelig diskutere det rent

moralske i denne måde at drive foretning på, men rent juridisk er der intet at komme efter. Vi har set lignende eksempler,

der var meget værre, og vi har intet grundlag for at foretage os noget i sagen, siger Peter Fogh Knudsen, jurist i Forbrugerstyrelsen

og skuffer dermed de mange modtagere af fakturaen, der har rettet henvendelse til styrelsen.



Peter Fogh Knudsen understreger

dog, at der ikke er nogen som helst grund til at betale fakturaen, hvis man ikke ønsker at købe Keyworld Nordics ydelser.

Selskabet har selvsagt intet krav på pengene.



Forbrugerstyrelsen henviser i øvrigt til hjemmesiden www.annoncehajer.dk, hvor

man kan få information om og råd til forholdsregler mod blandt andet fupfakturaer, som den fra Keyworld Nordic.

Navneforvirring

Det

har, trods talrige forsøg, ikke været muligt at få kontakt med Keyworld Nordic. Firmaet er registreret i Erhvervs-

og Selskabsstyrelsen som et binavn til virksomheden BIT-HOUSE, som man også deler adresse med.



I sin tid blev dette selskab

stiftet under navnet Datakoncept.



Navneforvirring er der også om virksomhedens direktør. Følgebrevet til fakturaen

er underskrevet af direktør Martin Biil, men hos Erhvervs- og Selskabsstyrelsen kender man firmaets direktør under navnet

Franz Tobisch.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen