Berlingske Business
LIVE
17:57 God weekend 

Vidensbaseret rengøring

Leverancer af udstyr til professionel, industriel rengøring lyder unægteligt lidt simpelt i de fleste ører.


Opfattelsen

er imidlertid helt forkert, hævder salgschef Werner Larsen fra den store amerikanskejede rengøringsgigant, Johnson Diversey.


Tværtimod

bevæger branchen sig med stormskridt hen imod en rolle som rådgivende, vidensbaseret aktør i et felt, hvor indeklima

og arbejdsklima får stedse større betydning.


Det kan enhver forvisse sig om, mener han, når branchen for første

gang senere på året udstiller samlet i Messecenter Herning i forbindelse med HI Byggeri & Håndværk.


Branchen

har tidligere haft sin egen messe, Skandinavisk Renhold i Odense, men ønsket om flere gæster har ført den til

Herning, hvor omkring 60 af landets førende udbydere af maskiner, værktøj, kemikalier og løsninger til professionel,

industriel rengøring kommer til at udgøre en helt ny sektor: "Renhold & Service". Fremover vil branchen

deltage i HI-Messen hvert andet år, når der, som i år, er tale om en byggeriteknisk messe, oplyser Werner Larsen,

der sidder i den messekomité, der arbejder med de praktiske detaljer.


I Herning vil udstillingen afspejle de nyeste tendenser

fra branchen, lover han. En stor del af udstillerne har i sidste måned været i Amsterdam, hvor de har deltaget i Interclean-messen,

og en stor del af de tendenser denne messe afspejlede, vil naturligt nok også komme til at sætte sit præg på

messen i Herning.


Werner Larsen peger bl.a. på en stærkt øget automatisering af rengøringsprocesserne

som en af de klare tendenser. Hertil skal lægges kombinationsmaskiner og nye typer hygiejnesystemer. Miljørigtige løsninger er

allestedsnærværende, og her er de danske leverandører faktisk på forkant med udviklingen i Europa, vurderer

han.


- Bare for at være medlem af vores brancheforening, SPT - (Sæbe, Parfume og Teknisk/Kemisk artikler, red.),

skal man være ISO 14.001 certificeret. Miljøet er allerede i dag en meget stærk parameter, men betydningen af miljørigtige

løsninger bliver bestemt ikke mindre i fremtiden. Udviklingen skal ikke alene tilgodese de medarbejdere, som er beskæftiget

med rengøring. Den skal også være befordrende for et godt arbejdsklima for de medarbejdere, som skal færdes

i de rengjorte rum. Det er ikke mindst her, branchen generelt er stærkt på vej ind i det mere videnstunge, siger Werner

Larsen.


I tilslutning til "Renhold & Service" arrangeres der forskellige faglige aktiviteter som bl.a. seminarer,

demonstration af professionel vinduespolering, modeshow med det sidste nye i beklædning og demonstration af nyt rengøringsmateriel

på en dertil indrettet scene i Hal B, hvor rengøringsbranchen kommer til at fylde det hele.


På den måde

bliver der reelt tale om en messe i messen, men Werner Larsen lægger ikke skjul på, at han satser på at øget

besøgstal i forhold til messerne i Odense, der senest i 1999 blev besøgt af ca. 4.000 gæster.


Werner Larsens

egen arbejdsplads, Johnson Diversey, er blandt udstillerne. Hvis navnet ikke lyder helt bekendt, hænger det sammen med, at der

er tale om en dugfrisk fusion mellem Johnson Wax og DiverseyLever. Sidstnævnte var indtil fornylig ejet af Unilever.


Koncernen,

der fremstiller hygiejne- og gulvplejeprodukter, er repræsenteret i 90 lande verden over. Der er ca. 20.000 medarbejdere på verdensplan.

280 arbejder i Danmark, hvor de årligt omsætter for ca. 350 mio. kr.


Ud over "Renhold & Service" består

HI Byggeri & Håndværk 2002 af en række andre sektorer: "Arkitektur & Teknik", "Byg &

Værktøj", "VVS & Energi", "Materiel & Grej", "Alarm & Sikring", "IT

& Kontor" samt "Erhvervs Transport".

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen