Berlingske Business
LIVE
11:00 Tyskland overvejer at sløjfe luftfartsskat efter Airberlin-konkurs

Veltjenende Blumøller med i nordisk satsning

Det går ualmindelig godt hos Blumøller A/S i Odense, der sidste år kunne udbetale 70 mio. kr. i udbytte til sine

amerikanske ejere og i år kan udbetale 65 mio. kr. til dem.



Firmaet i Odense fremstiller vaskepulver og andre produkter

til personlig rengøring og pleje med mærker som Sanex, Zendium, Bio-Tex, Neutral og Ambi Pur som de største. Og

med barbersprit-produktet Aqua Velva som ét af de små. Et mærke, som Blumøller, overtog for omkring ti år

siden, men som der fortsat er et meget trofast - og ældre -mandligt publikum til.



Ikke mindst Bio-Tex og Neutral har store

markedsandele i Danmark på omkring 30 pct., og det samme gælder for Zendium-tandpasta og Sanex Shower gel.



- Vi er

tilfredse med vores resultat, som er højt set i forhold til andre danske virksomheder, men som ligger på niveau med andre mærkevareleverandører

bl.a. i vores egen branche, så med hensyn til indtjening følger vi nogenlunde branchenormerne, siger adm. dir. Peter Falk.



Selskabet

regner med vigende omsætning, men nogenlunde samme indtjening i indeværende år.



Det skyldes en offensiv satsning

på det øvrige nordiske marked, hvor Blumøller har ansvaret for den amerikanske koncern Sara Lee Corporation, der

har hovedkontor i Chicago i USA.

Omstrukturering

- I stedet for som hidtil at samarbejde med en norsk distributør

har vi fra januar 2002 selv stiftet et norsk søsterselskab, som skal stå for afsætningen der, og det samme vil

ske i Sverige i januar 2003, og begge dele vil påvirke vores omsætningstal og indtjening i dette regnskabsår negativt,

selv om en gunstig udvikling på det danske marked næsten trækker tallene op igen, siger Peter Falk.



Og trods

omstruktureringerne forventes i indeværende regnskabsår en indtjening på niveau med 2001/ 2002, hvilket skyldes

en forventning om stigning i både aktivitet og resultat i Danmark.



Peter Falk betegner satsningen i de nordiske nabolande

som "en meget offensiv satsning" for Blumøller, og alene satsningen i Norge fratager Blumøller " en meget

stor to-cifret million-omsætning, som i stedet det nye selskab Sara Lee Household & Body Care Norge A/S.



Antallet af

ansatte er faldet med fire i forhold til året før, og det skyldes, at mens det går strygende i de nordiske lande,

så er salget af Blumøller vaskepulvere faldet meget på det hollandske marked.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen