Berlingske Business
LIVE
17:57 God weekend 

Velstillede børnefamilier handler på internettet

De er travle, veluddannede, højtlønnede, er midt i trediverne og har to børn på fem og otte år. Sådan

lyder karakteristikken af de danskere, der bruger internettet til juleindkøb.



En ud af ti af landets internetbrugere

vil, ifølge en undersøgelse foretaget af analyseinstituttet Vilstrup Research, købe en eller flere julegaver

via en online-butik. Og det er altså primært børnefamilierne, der vælger den løsning.



En smule

overraskende - og nedslående for netbutikkerne - er det, at det er de billigste julegaver, der bliver købt via nettet.

Hele 40 pct. af de 1555 brugere, der har deltaget i undersøgelsen fortæller, at deres forbrug på net-julegaver

ikke vil overskride 500 kroner. Og det på trods af, at dem der har tænkt sig at købe via nettet faktisk bruger

flere penge generelt på julegaver end dem, der køber alle gaverne i de traditionelle butikker.



Således regner

hver fjerde netkøber at bruge mere end 4000 kroner samlet på julegaver, mens det kun er 15 pct. af de gammeldags shoppere,

der har tilsvarende budget.

Glæde over konklusion

Det er primært mænd, nemlig 68 pct., der foretager juleindkøbene

mens de sidder på kontoret. Ud over de 10 pct., der forventer at købe gaver via nettet, så overvejer 17 pct. samme

bekvemme løsning. På trods af, at tallene er mere moderate end tidligere års undersøgelser, så mener

adm. direktør for Vilstrup Research Christian Hjorth dog, at netbutikkerne har god grund til at glæde sig over undersøgelsens

konklusioner.



- I modsætning til mange andre undersøgelser, så er vores ikke baseret på superbrugere,

men på helt almindelige mennesker med internetadgang.



Det er opløftende for e-handlens fremtid, at det er børnefamilierne,

der benytter sig af netbutikkerne.



Det er langt mere interessant end hvis det kun var IT-nørderne, der købte via

nettet, siger adm. direktør for Vilstrup Research Christian Hjorth.



Et andet analysebureau, amerikanske Forrester Research,

har vurderet, at det danske julesalg via internet lige nøjagtig vil runde en milliard kroner i år, hvilket svarer til

knap 15 pct. af det samlede forventede niveau for danskernes julehandel i år, som ligger på 7 mia. kr.



Den generelle

e-handel stiger tilsyneladende stadig. Dog med mindre vækstrater end tidligere år.



Antallet af transaktioner via

kreditkort over nettet er steget fra 1,4 mio. i 2001 til 3,1 mio. til og med november 2002.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen