Berlingske Business
LIVE
17:57 God weekend 

Vaskeri største vækstskaber i København

En af de store aktører på det danske vaskerimarked kan nu også kalde sig den største vækstskaber blandt

virksomhederne i København.



Kivi-Tex A/S, der står bag De Forenede Dampvaskerier A/S, blev i går udpeget som

vinder i København, da Ernst & Young afholdt den regionale finale i Entrepreneur Of the Year på Radisson SAS Scandinavia

Hotel i København.



I alt 30 virksomheder deltog i København, og af disse blev fem nomineret til den endelige københavnske

finale.



Det var smykkeproducenten Dyrberg & Kern A/S, designerne Munthe plus Simonsen A/S, IT-virksomheden Netcompany A/S,

Informi-GIS A/S og Kivi-Tex A/ S.



Og det er da også en ældre virksomhed, som nu går videre til landsfinalen om

at blive den største danske vækstskaber.



Kivi-Tex er stiftet helt tilbage i 1959 af Kristian Peter Thorgaard,

som startede med et kitteldepot.



Godt ti år senere købte han Hellerup Dampvaskeri, og lige siden har virksomheden

været i en positiv udviking.



Gennem almindelig vækst og målrettede opkøb af vaskerier i både

den private og offentlige sektor er Kivi-Tex med De Forenede Dampvaskerier blevet den næststørste aktør på

det danske marked for vaskerier.



- Vores vækst i de seneste ti år skyldes opkøbene, men det er blevet sværere

at opkøbe i Danmark, så vi kigger da også mod udlandet, sagde administrerende direktør Anders Thorgaard,

Kivi-Tex, umiddelbart efter overrækkelsen.

Familieejet

Kivi-Tex er fortsat ejet af familien Thorgaard og med stifterens

søn, Anders Thorgaard, i spidsen som administrende direktør, har virksomheden været igennem et generationsskifte.

Samtidig har Kivi-Tex gennem de seneste fire år fordoblet omsætningen, hvilket har haft en positiv indflydelse på

indtjeningen.



I regnskabsåret 2000/2001 opnåede Kivi-Tex et årsresultat på lidt over 46 mio. kr. mod

et resultat på 25 mio. kr. fire år før.



- På trods af stor konkurrence fra udlandet har Kivi-Tex formået

at skabe en stor vækst i virksomheden. Samtidig har man brugt store ressourcer på at uddanne medarbejderne, påpegede

jurymedlem Christian Poulsen, administrerende direktør i Imacon A/S.

Serviceydelser

Antallet af medarbejdere er

de seneste fire regnskabsår steget fra 372 til 755, og deres engagement og servicebevidsthed spiller en stor rolle for Kivi-Tex''s

produkter.



For selve vaskeridelen er kun en begrænset del af forretningen. Tilknyttede serviceydelser har været medvirkende

årsager til væksten.



Således har Kivi-Tex''s kunder mulighed for at leje både linned og arbejdsbeklædning

gennem De Forenede Dampvaskerier, som både sørger for levering, pakning og vedligeholdelse af produkterne.



Den traditionelle

vaskeri- og renseriaktivitet er præget af en decentral struktur, hvor hvert vaskeri betjener kundernes samlede forbrug af vaskeriservice

inden for vaskeriets eget geografiske område.



Kunderne er inden for sygehuse og plejehjem, hoteller, private virksomheder

og medicinalbranchen. Godt to trediedele af kunderne er på det industrielle marked, mens resten er fra den offentlige sektor.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen