Berlingske Business
LIVE
17:57 God weekend 

Vær kritisk over for råd om aktier fra bankerne

Det amerikanske finanstilsyn, SEC, gennemgår i en rapport, hvorfor man som investor skal forholde sig kritisk til bankernes aktierådgivning.

Ofte er analytikerne ikke uafhængige, men har andre særinteresser, som farver anbefalingen. SEC giver investoren et par

gode råd med på vejen.


Aktieanalytikere har i dag meget stor indflydelse på kursdannelse på aktier, og

derfor bør man som investor være opmærksom på, om de har eventuelle særinteresser at pleje, skriver

det amerikanske finanstilsyn, SEC, i en rapport med titlen "Analyzing Analyst Recommendations."


SEC skriver, at investorer

ikke alene skal baserer deres investerings-beslutning på analytiker-anbefalinger på grund af de mange særinteresser,

som kan påvirke analytikernes anbefalinger. Samtidig viser en undersøgelse fra sidste år, at 99 pct. af anbefalingerne

var købs-anbefalinger, og derfor opfattes en "hold-anbefaling" af mange professionelle investorer som det samme som

en salgsanbefaling.


SEC skriver, at investorer selv bør undersøge forholdene omkring de aktier, som man ønsker

at investere i. Det omfatter blandt andet, at man ved en børsemission læser prospektet og ved andre selskabs-overvejelser gennemgår

regnskabet og selv tager stilling til, om man tror på selskabet, dets ledelse og udviklingsmuligheder.


SEC påpeger,

at aktieanalytikerne historisk har haft en vigtig rolle på kapitalmarkedet og været med til at sikre et effektivt aktiemarked,

hvor der blev gennemført grundige analyser af selskaber, deres strategi og indtjeningsmuligheder, samt af tendenser i den pågældende

sektor.



Grupper

Det amerikanske finanstilsyn opdeler analytikerne i tre grupper:


1) Salgs-analytikerne, som typisk

er ansat hos banker eller børsmæglere, som tjener penge på at formidle handel med værdipapirer i form af

kurtage og kursspænd. De stor banker og børsmæglere har typisk også investment bank-aktiviteter, hvor de

har de børsnoterede selskaber som kunder. SEC skriver, at de selvfølgelig har interesse i at yde god aktierådgivning

til deres kunder, fordi det giver en tilfreds kunde og en stabil kunde-relation. På den anden side kan analytikerne også

ligge under for internt pres og andre særinteresser, hedder det.


For det første investment bank-aktiviteter:


Dels

vil banken, hvis den er ved at gennemføre en børsemission for et selskab, ofte komme med en samtidig analyse, som anbefaler

aktier. Det vil øge muligheden for en succesfuld emission, hvor de nye aktier bliver fuldtegnet, eventuel gennem en aktiv salgsindsats

i bankens filialnet til private investorer.


Dels vil kritiske, negative analyser betyde risiko for, at banken mister en virksomhedskunde,

som overvejer en fremtidig emission eller en anden større kapital-transaktion, som normalt giver ganske betydelige honorarer til

banken.


Risikoen for at miste virksomhedskunder handler ikke kun om investment banking-aktiviteter. Herhjemme har de to storbanker

langt mere i klemme hos de børsnoterede selskaber: firmapensionsordninger, udlån, betalingstransaktioner, værdipapirhandel,

realkreditlån osv.


Dels vil generelt positive analyser kunne tiltrække nye virksomhedskunder, som godt kan lide

at få en positiv vurdering af selskabets og dets ledelse.


For det andet indtægtsgivende omsætning:


Købsanbefalinger

genererer handel til banken, og det giver indtjening i form af kurtage og kursspænd. Endelig peger SEC på, at analytikeren

kan føle sig presset til at udarbejde positive analyser - for at tiltrække nye kunder - fordi der findes bonusordninger

eller fordi analytikeren er medejer af firmaet.


2) Købs-analytikeren, som typisk er ansat hos institutionelle investorer. Normalt

påvirker de ikke kursdannelsen herhjemme, fordi de generelt fører en meget tilbagetrukket tilværelse fra offentligheden.

De går sjældent i rette med analyser fra banker og børsmæglere, selvom de måske godt ved at de virker

manipulerede.


3) Den uafhængige analytiker, som lever af at sælge aktieanalyser, men som ikke selv formidler aktiehandel,

og som derfor ikke er afhængig af at skabe omsætning i butikken.


Endnu er der herhjemme meget få helt uafhængige

analytikere og aktierådgivere, som ikke umiddelbart har særinteresser i form af særlige anbefalingstyper. Men det

vil uden tvivl komme hen ad vejen, præcis som i mange andre vestlige lande.


SEC giver en række råd til investoren,

som ønsker at undgå at blive fanget i en "skævvridende" analytikernes net:


For det første:

Læs selskabets årsregnskab og seneste børsmeddelelser


For det andet: Find ud af, om en lock up-periode på

optioner eller aktier for ledelse, storaktionærer eller medarbejdere er ved at udløbe. Det bør være oplyst

i årsregnskabet, men er det sjældent.


For det tredje: Find ud af om din børsmæglere har været

eller er involveret i emissioner eller andet kaptalformidling for selskabet, du overvejer at investere i.


For det fjerde: Lav

yderligere selvstændig research på selskabet.


For det femte: Snak med din investeringsrådgiver eller børsmægler

om selskabet og stil de spørgsmål, du ønsker afklaret.


Læs rapporten på:


http:/ /www.sec.gov/investor/

pubs/analysts.htm

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen