Berlingske Business
LIVE
17:57 God weekend 

Vækstpotentiale skal udnyttes bedre

Derfor vil Dansk Handel & Service, DHS, mobilisere en ny vækststrategi for de små og mellemstore virksomheder.


En

14. plads synes at være det forjættede maksimum, som Danmark kan opnå i en verdensøkonomisk sammenhæng.

I oktober sidste år blev Danmarks konkurrenceevne vurderet til en 14. plads. Den samme plads gav tænketanken World Economic

Forum, WEF, Danmarks vækst og konkurrenceevne i februar i år. Det ønsker DHS at rette op på gennem seks indsatsområder.


-

Vi mener, at der er behov for en visionær strategi, der kan fremme væksten blandt de små og mellemstore videnservice-virksomheder,

hvor innovationen oftest er størst, siger udviklingskonsulent i DHS, Niels Hovmand.


- Det betyder, at der blandt andet

er behov for at se på en skattereform, der reducerer skatten på arbejde og dermed viden, så vi undgår en hjerneflugt

ud af landet, siger han.


Et andet ønske er en opprioritering af den statistiske belysning af SMV''ernes vækstvilkår

og viden- og vækstøkonomien i det hele taget.


Ifølge DHs skal flere virksomheder føres videre gennem

generationsskifte. Derfor er der behov for uddannelse og incitamenter, der understøtter forretningsudvikling og generationsskifte,

der fortsat volder betydelige problemer.

Bedre rammevilkår

Overordnet set vil DHS altså forbedre rammevilkårene

for de virskomheder, der ifølge organisationen også oppebærer den største vækst.


- Servicevirksomhederne

står for 52 pct. af bruttoværditilvæksten i det danske samfund, men det er altså ikke sådan, at denne

gruppe modtager en tilsvarende mængde erhvervsstøtte, siger Niels Hovmand.


Han efterlyser en refokusering af støtten,

så serviceerhvervenes gunstige udvikling kan understøttes af relevant forskning.


På eksportsiden spejder DHS

bekymret mod det uudnyttede eksportpotentiale på 27.6 mia. kr., som videnøkonomiens SMV''er ifølge Danmarks Eksportråd står

overfor.


Derfor vil DHS også målrette eksportfremme-indsatsen mod væksterhvervene. Samtidig er der fortsat

barrierer for eksporten afserviceydelser til det Indre Marked, og det kan regeringen meget passende tage fat på at nedbryde i

forbindelse med sit formandsskab af EU.


Organisationens sidste opfordring går på at forbedre udbudsmaterialet på offentlige

opgaver, hvor SMV''erne ofte holder sig væk på grund af manglende information.

SMV i to tempi

Arbejdsløshedskassen

for Selvstændige, ASE, genkender en lang række af de nævnte problemstillinger fra medlemsmøder landet over.

Men i forhold til erhvervsstøtten advarer A-kassen mod at lade sig forblænde af unge og smarte nye virksomheder.


-

Overordnet set er der et problem med tildelingen af offentlig støtte. Vi skal ikke have iværksætteri i to tempi,

men virksomhederne i den ny videntunge økonomi er bare bedre til at få adgang til støtten, eksempelvis via internettet,

siger Ulrik Grimstrup, informationschef i ASE.


Der starter 16.000 nye virksomheder hvert år, hvoraf de 10.000 ifølge Ulrik

Grimstrup melder sig ind i ASE. Af disse er de 9.500 virksomheder i traditionelle erhverv - håndværk, handel og industri.




Alligevel er det er som om, at den offentlige støtte henvender sig og fokuserer på de resterende 500 virksomheder,

fortæller Ulrik Grimstrup.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen