Berlingske Business
LIVE
15:38 Mærsk risikerer hak i kreditvurderingen

Vækst i udlandet skal give leverandører luft

De danske butikleverandører er sat under hårdt pres. Branchen, der indretter danske og udenlandske butikker, får

nu en stor chance for at komme ovenpå, hvis den er i stand til at udnytte de danske detailkæders internationale ekspansion.



Branchen

skal samtidig rette kurs, så den går fra at være en produktionsorienteret branche, der leverer hylder og udstillingsskabe

til butikslokalerne, til i højere grad at udvikle koncepter og satse på at være kreative sparringspartnere til

butikskæderne.



På Butik Leverandør Branchens årsdag fredag fik branchen ren besked om trusler og muligheder

fra international detailchef Torfinn Kallevik fra den danske skoproducent Ecco Sko A/S.



Virksomheden nøjes ikke med at

producere sko, der sælges i 42 lande, men har valgt at styre værdikæden hele vejen ud til forbrugerne og dermed

gå aktivt ind i detailleddet.



- Vi blander os og stiller krav. Vi ved, at den typiske forbruger vælger butik før

produkt. I dag overtrumfer butikskædernes branding ofte mærkevareleverandørernes branding. I skobranchen ved vi,

at 65 pct. af kunderne ikke har besluttet skomærke, før de vælger den butik, de vil handle i, sagde Torfinn Kallevik.



Butikken

som markedsføringsmedie spiller en vigtigere rolle end nogensinde tidligere - og alligevel lider den danske butikleverandørbranche

af svigtende salg, røde regnskabstal, opkøb og lukninger.



Branchen store chance er at blive de danske detailkæders

foretrukne partner, når kæderne ekspanderer internationalt.



- De internationale kæder etablerer sig på

hovedstrøgene i Danmark, men I er ikke med til at spise af den kage, for de kommer med deres egen butiksindretning, sagde Torfinn

Kallevik.



Han mener, at butiksleverandørerne skal lære fra reklame-branchen.



Den har været langt dygtigere

til at åbne dørene hos detailkæderne og levere koncepterne, som er altafgørende i kampen om forbrugernes opmærksomhed

i dag.



- Er I gode nok til at sælge koncepter, oplevelser og følelser? I sidder med guld i hånden, men måden

I sælger på er ikke god nok. Hvor mange kreative mennesker og konceptmagere er ansat i butiksleverandørbranchen? spurgte

Torfinn Kallevik.



Da de danske butiksleverandører generelt er mindre virksomheder, foreslog han, at de specialiserer sig

i endnu højere grad, og at de går sammen i netværk.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen